Vuxenakne

Jag har haft problem med akne och finnar sen jag var ca 11-12 år. Jag har inte haft extrem akne på något vis men jag har nästan alltid någon finne här och där.

Det jag har testat och som fungerat bäst för mig är:

1. En bra hudvårdsrutin. För mig fungerar produkter med syra bäst. Jag har haft bra resultat med märken som Exuviance, MD Formulations (bäst, men säljs tyvärr inte längre i Europa), Paula’s choice. Många gillar även Jan Marini men det fungerade inte för mig.

För mig fungerar det bäst att kombinera AHA, BHA och retinol.

2. Vitaminer

Jag äter regelbundet Pantoten/B5 men jag tar även Silicea kapslar och extra zink

3. Mat

För mig fungerar det bäst att äta lågkolhydratkost, antingen GI eller LCHF eller någon sådan variant. Socker och vitt mjöl gör helt klart min hud sämre

4. Fukt

För mig är det jätte viktigt att inte torka ut huden. På hösten får jag alltid byta ut och använda en lite rikare dagkräm för att inte huden ska torka ut. Så fort den blir yttorr så får jag finnar. Om det ändå händer använder jag fuktmask flera gånger i veckan.

5. Byt handduk och örngott regelbundet

Handduken jag använder till ansiktet använder jag inte till händerna! Jag byter handduken till ansiktet ungefär var tredje dag. Jag byter mitt örngott en gång i veckan. Jag sover med uppsatt hår.

6. Rör inte ansiktet

Jag undviker att ha händerna i ansiktet, t ex stödja hakan på handen eller hålla handen på kinden etc. Jag försöker undvik att röra ansiktet så mycket som möjligt

7. Låt huden andas

Jag tvättar av mitt smink så fort jag kommer hem och jag försöker ha dagar då jag inte sminkar mig alls så huden får andas

8. Om man har problem med mycket ärr eller finnar så vill man täcka dem

Jag använder en väldigt täckande foundation som jag kan applicera ganska tunt. Hellre det än en tunn founddation som ska appliceras med tjockt lager.

9. Tvätta sminkborstarna!

Det fastnar mycket smuts och bakterier i sminkborstar och sminksvampar. Tvätta dem minst en gång i veckan!!

Kommentera

