Cinema Secrets Super sealer

Cinema Secrets Super Sealer

”A Matte Moisture Resistant Sealer and Sweat-Stopper for all Makeups”

cinemasecrets_supersealer

Egentligen var jag mest sugen att testa Green Marble SELR Sealer spray men den verkar ju helt hopplös att få tillgång till. Det verkar inte som den går att få skickad från t ex England eller USA eftersom den anses som ”farlig produkt”. Vet inte om den säljs i Sverige men jag har inte kunnat hitta den. Den ska tydligen vara bäst av alla dessa typer av spray.

Hursomhelst, valet föll på denna produkt istället.

Cinema Secrets Super Sealer är en spray som ska göra att make up håller bättre och speciellt bra i fuktigt/varmt klimat eller då man svettas mycket. Den ska hjälpa till att göra att sminket håller bättre helt enkelt. Det går att använda den både före och efter make up. Den ger också en matt finish som kan vara bra om man har problem med t ex fet eller blank hud. Denna gör också att make up inte lika lätt ger fläckar på t ex kläder och annat.

Innehåll:

SDA-40, water, acrylates/octylacrylamide copolymer, thriethanolomine, propylene glycol, diazolidinyl urea, methylparaben, propylparaben.

Jag har köpt den lite mindre sprayflaskan som innehåller 60 ml ($12). Det går även att köpa den större flaskan som man sen fyller på i sprayflaskan. Den innehåller 236 ml och kostar $30. Finns att köpa på Camerareadycosmetics.

Den enda liknande produkt jag testat tidigare är Skindinavia setting spray. Där är priset $39 för 236 ml men det brukar finnas erbjudanden där man t ex kan köpa två flaskor för $60.

Jämför man innehållet i dessa så är detta innehållet i Skindinavia oil control setting spray.

Water, Alcohol Denat, PVP, Polyhydrostearic Acid, Isononyl Isononanoate, Ethylhexyl Isononanoate, Methyl Methacrylate Crosspolymer, Poloxamer 407, Dimethicone PEG-7 Phosphate, Sodium Benzoate, PPG-3 Benzyl Ether Myristate, Sodium Cocamidopropyl PG Dimonium Chloride Phosphate, Aloe Barbadensis Leaf Extract, Caprylyl Glycol, Glycereth-5 Lactate, Perfluoroisobutyl Ether, Methyl Perfluorobutyl Ether, Phenoxyethanol, N,2,3-Trimethyl-2-Isopropyl Butamide, Gluconolactone, Fragrance.

Det man kan se är att den största ingrediensen i CS super sealer är alkohol (SDA-40). Jag kan tänka mig att det är ganska uttorkande i längden, dvs detta är kanske inget jag skulle använda dagligen utan endast vid speciella tillfällen. Självklart får man prova sig fram och se hur huden reagerar. Jag skulle inte heller använda denna för ofta om jag har torr hud och/eller på vintern. Att den är alkohol-baserad ska göra den mer effektiv än en vattenbaserad spray.

På sommaren brukar jag kunna använda Skindinavia dagligen men på vintern blir det för uttorkande för mig. Även dessa innehåller ju alkohol. Jag har inte heller samma behov av en sån här produkt på vintern utan det är på sommaren när min hud är mer fet och när det är varmt ute. Jag upplever ju att min makeup håller något längre med Skindinavia men jag blir ju fortfarande blank, sminket kan fläcka av sig osv. Ska bli intressant att se om denna kan fungera bättre på just dessa punkter.

Jag kommer hårdtesta denna framåt våren/sommaren och så återkommer jag med recension.

***********************

Uppdatering:

Jag har nu hunnit testa denna produkt lite grann och ett par synpunkter.

Den känns bra på huden direkt vid applicering. Det känns inte just då som att sminket färgar av sig på t ex kläder. Den lämnar ingen jätte matt eller torr yta utan ger lite ”glow”. Kan ha att göra med att jag använder krämfoundation. Jag har testat denna ihop med Joe Blasco foundation. Det som stör mig är att efter bara några timmar så känner jag mig jätte flottig i ansiktet. Den gör alltså inte min make up mer hållbar. Snarare tvärtom nästan. Skindinavia fungerar mycket bättre på den punkten.

Jag måste testa att applicera denna både före och efter make up för att se om det gör någon skillnad. Nu har jag bara provat att spraya efter pudret. Jag har sprayat ca 4-5 ggr.

En sak till att påpeka är att sprayflaskan är ganska värdelös. Den ger inte tillräckligt finfördelad stråle utan det kommer alldeles för mycket produkt. Jag blev helt dyngsur i ansiktet när jag testade denna första gången. Så jag har hällt över den i små flaskor som jag hade från Skindinavia (prover jag fått när jag beställt) och dem funkar perfekt.

Kommentera

