RCMA foundation – appliceringstips (youtube)

Jag har ju skrivit tidigare om RCMA foundation, kolla här.

Är man ovan vid denna typ av foundation kan det vara bra att få lite extra tips.

Jag har ju innan använt liknande foundations som t ex Kett Cosmetics, Cinema Secrets och Joe Blasco. Men även om dessa är liknande produkter så kan det ändå vara olika metoder som funkar bäst. Det kan också vara idé att testa med primer och utan primer eller med olika typer av puder för att hitta vad som funkar allra bäst. Som alltid med foundations!

Jag personligen gillar borste bäst till Kett men beauty blender med RCMA och Joe Blasco. RCMA blir bäst om man gröper ur lite produkt och värmer upp på handen innan man applicerar i ansiktet. De andra kan man applicera direkt ur burken även om det är mer hygieniskt att inte göra det. Jag har alltid använt mig av fuktad beauty blender med Joe Blasco och inte haft några problem med det men man kan även använda den torr eller endast lätt fuktad med t ex setting spray.

Det man kan göra om man lätt blir blank eller fet i huden är att torka av lite lätt med papper innan man applicerar pudret. Detta brukar Gossmakeupartist tipsa om och det funkar jätte bra. Man kan göra det endast i T-zonen t ex om man brukar bli blank där. Man kan också använda setting spray både före och efter applicering av foundation. Det gör jag sommartid och det håller väldigt bra även i värmen. Ett annat tips är att man kanske applicerar lite för mycket foundation. Jag upplever att det håller som bäst om jag inte applicerar för mycket.

Ett tips är att titta på denna videon.

Han menar att man inte ska fukta beauty blender/svampen med vatten eftersom det inte går så bra ihop med denna typ av foundation. Han menar också att man ska använda syntetiska borstar. Det var därför jag testade min Sigma borste ihop med denna foundation i en av mina tester. Kanske att just den borsten är lite för tät.

Den borsten han använder i denna videon ser intressant ut tycker jag. Det är Royal and Langnickel Revolution pointed foundation brush BX-55. Jag gillar den här typen av lite spetsiga borstar för man kommer verkligen åt överallt med dem. Denna ser dessutom ut att vara precis lagom stor.

Kommentera

