Swatches – jämförelse foundations (Joe Blasco, Isadora, Kett, MAC, Ben Nye)

Jag får ibland frågor hur olika foundations är jämfört med andra. Och jag håller med om att det kan vara svårt att välja rätt nyans och speciellt om man måste köpa via internet där man inte kan se nyansen i verkligheten innan köpet.

Speciellt får jag frågor om lite mer ovanliga foundations som Joe Blasco eller Kett.

Nu har jag tagit en bild där jag jämför MAC concealer (Studio Finish) i nyansen NC15 med mina foundations från Kett och Joe Blasco. Jag har även tagit med Ben Nye och Isadora Hydralight i nyansen blonde beige. Denna är ju en foundation som är mer lättillgänglig så jag tänkte att den kunde vara bra att se bredvid. Då är det lättare att få en uppfattning om nyanserna.

Tyvärr var ju ljuset inte det bästa när jag försökte fota detta men, men….

foundation_jämförelser_1

1. MAC Studio finish concealer #NC15

2. Joe Blasco foundation #Alabaster

3. Kett Fixx Creme foundation #R1

4. Ben Nye HD Matte foundation #BE-1

5. Isadora Hydralight foundation #61 Blonde Beige

Det jag kan säga om nyanserna är att MAC NC15 är för ljus för mig och lite för gul. Däremot matchar den min hals väldigt bra. Joe Blasco Alabaster är en jätte bra nyans för mig (den bästa). Kett R1 är ganska lik Alabaster men något lite mörkare. Isadora är också en bra nyans för mig. Jag har inte testat Ben Nye så jätte mycket så jag kan inte säga så mycket om den men den är helt ok den också. Mest lik Kett R1.

Detta är alltså nyanser jag använder största delen av året när jag är som blekast. På sommaren om jag använder BUS eller varit lite i solen så kan jag använda andra nyanser som är lite mörkare än dessa.

Här på bilden är dessa applicerat ganska tjockt, man har ju inte riktigt så tjockt lager i ansiktet så det brukar gå att komma undan även om det inte matchar helt perfekt. Ibland kan man ju även behöva blanda två nyanser för att det ska bli perfekt. Det viktigaste tycker jag är att hitta rätt underton så att man inte ser för gul eller rosa ut i ansiktet. Det ser gärna lite konstigt ut. Däremot om den är något lite för ljus eller för mörk brukar kunna gå att åtgärda lite bättre.

Jag kan även nämna att jag använder Lancome Teint idole ultra i nyanserna #005 och #010.

Kommentera

