Testat: IsaDora Hydralight foundation

Ja det var länge sen jag testade en foundation från något lite mer vanligt märke faktiskt. Jag använde för många år sen ofta Loreal True match foundation men sen gick jag över till mineralfoundations och efter det har jag mest provat lite dyrare märken.

Ibland får man ju prover med beställningar, tidningar etc. och detta var ett sånt. Därför kan jag endast skriva om mina första intryck och inte någon djupare recension. Provet var dessutom i fel nyans för mig. Detta är alltså en ny version av denna foundation (ny förpackning och ny formula).

isadorahydralightfoundation

Den beskrivs såhär:

Semi-transparent vattenbaserad foundation för en naturell och matt make-up.
– Vattenbaserad: oljefri
– Superlätt på din hud: skir, naturlig täckning och enkel att tona
– Naturligt, matt resultat
– Intensivt fuktgivande formula: motverkar fuktighetsförlust och ger dagslång fräsch känsla
– För alla hudtyper
– SPF 8

Innehåll: 30 ml

Pris ca 149 kr.

Jag gillade verkligen hur denna kändes på huden, lätt och naturlig men gav ändå bra täckning. Den såg naturlig ut på huden och jag blev faktiskt riktigt glatt överraskad av den. Den är vattenbaserad och ska passa oljig hud väldigt bra. Den var inte för matt på huden och det kändes inte som den torkade ut huden vilket en del mattare foundations kan göra (även om man har fetare hudtyp). Den kändes faktiskt riktigt återfuktande men ändå inte för mycket.

En jätte bra foundation helt enkelt! Mycket bra budgetalternativ!

Jag vet tyvärr inte hur hållbar den är på huden under dagen eller hur den beter sig med olika primers eller puder men jag kan tänka mig att köpa denna i rätt nyans och testa mera. Jag tror det är lättast att hitta en nyans som passar om man är ganska ljus i hyn. Jag tror jag fick den mörkaste som test och den var ändå inte speciellt jätte mörk (den funkar när jag använder BUS eller är lite solbränd). Så har man en mörkare hudton så kommer det tyvärr inte finnas någon bra nyans. Den finns inte i jätte många olika nyanser så det är väl en nackdel.

Ett tips: Köp både t ex den ljusaste och mörkaste nyansen så kan du blanda precis rätt nyans beroende på årstid/hudton.

************

Update:

Jag har nu köpt denna i en nyans som passar mig bättre. Jag valde nr 60 Blonde Beige. Det finns även en nyans som är ljusare än den (57 Fair Beige) men jag är mycket nöjd med mitt val. På bilder ser det ut som om Blonde beige är lite mer kall i tonen och Fair Beige kanske något mer gul i tonen. Jag tycker däremot Blonde Beige är ganska neutral i tonen och är en bra ton för mig som sagt.

Jag applicerade med Sigma borste först och sen duttade jag på lite extra med fingrarna på några ställen där jag ville ha lite mer täckning. Jag har inte använt någon concealer mer än under ögonen. Den täcker det mesta men har man mycket pigmentfläckar, akne eller andra märken så kan man nog behöva komplettera med concealer lite mer. Den ser naturlig ut på huden och den känns inte tung eller kakig. Jag valde att applicera utan primer men med lite mineral veil ovanpå. Den blir inte jätte matt vilket jag uppskattar. Den framhäver inte porer eller fina linjer vilket också är ett plus!

isadorahydralightfoundation

En del fläckar lyser igenom men det gör bara att det ser lite mer naturligt ut. En perfekt vardagsfoundation!

Kommentera

