Paula’s choice – RESIST BHA 9

Jag har skrivit lite kort om denna tidigare men det kan ju upprepas igen:

paualschoiceresistbha9

Detta är en produkt som dessvärre inte säljs i Sverige eller Europa pga att den innehåller så hög koncentration av BHA (9%).

Denna ska hjälpa till med mer envisa hudproblem som den vanliga hudvårdsrutinen kanske inte riktigt klarar av. Den ska dessutom inte göra huden torr eller irriterad. Priset är $32 och innehåller 0,3 oz.

Jag hoppades främst att den skulle hjälpa till med envisa finnar och även vita pormaskar, kanske även akneärr eller bruna fläckar i ansiktet.

BHA 9 can do all of the following:

  1. Unclog pores with the first use
  2. Diminish white bumps
  3. Minimize enlarged pores
  4. Refine and smooth skin’s texture
  5. Minimize sebaceous hyperplasia
  6. Smooth and soften dry, rough patches
  7. Help balance oily skin
  8. Fade red marks from breakouts
  9. Reduce breakouts

Jag har använt den när jag märkt att en finne är på väg upp eller redan har kommit, på vita pormaskar och på en del envisare akneärr eller bruna fläckar som jag har i ansiktet. Jag har även testat den på lite större områden, t ex pormaskar på näsan.

Konsistensen är som en genomskinlig oljig gel. Den lilla tuben har en pump och det kommer ut ganska mycket produkt och det går inte att bara ta en halv pump utan det blir en hel hur man än gör. Så det kommer ganska mycket produkt, dvs mer än man behöver om man bara har t ex en finne. Det är lite synd eftersom det då känns som den tar slut snabbare än nödvändigt.

Eftersom den är så ”fet” i konsistensen så använder jag den bara på natten och jag använder den som sista steget i min rutin. Dvs ovanpå nattkrämen. För att vara 9% BHA så känns den ändå inte speciellt stark eller irriterande på huden. Jag använder den inte de kvällar då jag använder clinical 1% retinol treatment.

Ibland har jag upplevt jätte bra resultat av den, t ex en finne som varit helt borta på morgonen när jag vaknat eller porer som är mindre synliga etc. Sen ibland har jag inte direkt upplevt någon jätte stor skillnad alls. Den har effekt på porer men då måste man använda den mer regelbundet. Och använder jag denna varje kväll på t ex näsan så blir jag torr. Jag har inte upplevt jätte stor skillnad på mina vita pormaskar i pannan.

Den är toppen på finnar men det är synd att förpackningen är som den är. Jag tycker kanske inte den har jätte bra effekt på ärr eller bruna fläckar, utan bäst på finnar. Den har verkligen hjälpt mina pormaskar på hakan så det är jätte bra. Men jag måste ju applicera den några gånger i veckan annars kommer de tillbaka igen. Det är en bra produkt och speciellt om man har problem med envisa finnar som kommer då och då. Jag vill inte gärna vara utan den och det är synd att den inte finns i Sverige.

2 svar till “Paula’s choice – RESIST BHA 9

  1. Rickard 20 mars 2015 kl. 12:23 f m

    Hej! Jag undrar hur du får tag på den här BHA 9, eftersom den inte säljs till Sverige? Jag köpte den ifrån PC’s amerikanska hemsida för ett par år sedan, men tydligen går inte det att göra längre? MVH Rickard

Kommentera

