Paula’s choie – olika produkter med retinol

Jag har fått chansen att prova detta serum vilket jag tackar för; ”RESIST Intensive wrinkle-repair retinol serum”.

paulaschoiceintensivewrinkle

Det är ett serum som passar alla hudtyper och ska vara extra bra om man har pigmentfläckar/akneärr, rynkor, akne eller rosacea. Det innehåller retinol och antioxidanter (Vitamin C och vitamin E). Det ska även ge fastare hud, mindre rodnad/irritation. Retinol kan faktiskt även ha bra effekt på porerna.

Jag är mest nyfiken på hur det fungerar på pigmentfläckar, akneärr och fina linjer.

Innehåll 30 ml, 449 kr.

Det är som en genomskinlig gel/olja i konsistensen. Det tar en stund för serumet att gå in i huden så för mig passar detta bäst att använda på natten och inte på dagen. Det känns ändå som det är lite återfuktande och funkar bra såhär vintertid. Får se vad jag tycker i sommar när min hud blir mer fet.

Detta serum ska även passa känsligare hudtyper.

En annan retinol-produkt är denna:

Paula’s-Choice-Clinical-Retinol-Treatment

Det är den lite starkare ”Clinical 1% retinol treatment ”.

Den är mer som en vanlig kräm i konsistensen och lite gul i färgen. Den ska man applicera sparsamt och vänja in huden vid under 2-4 veckor. Den passar ju egentligen bättre om man har mer pigmentfläckar, djupare rynkor etc. Den är helt enkelt lite mer effektiv och innehåller mer retinol. Däremot kanske man kan tycka den är för stark om man har väldigt känslig hud. Den ska passa även känslig hud men det är ju så olika vad som fungerar och inte.

Jag har använt den 1-3 ggr i veckan och jag blandar den med min nattkräm. Jag använder inte ens en hel pump alla gånger utan kanske en halv. Max en storlek som en ärta ska användas på ansikte och hals. Man ska även vara noga så man inte applicerar den på läpparna eller för nära ögonen. Min hud kan bli lite yttorr efteråt om huden redan innan känns lite i obalans men annars har jag inte upplevt några problem.

Jag använder bara denna på natten och när jag vaknar på morgonen brukar jag tycka att huden ser mer jämn och fin ut.

Innehåll 30 ml, 649 kr.

Hur mycket retinol innehåller de olika produkterna?

RESIST Barrier repair with retinol (min nattkräm) – 0,01% retinol
RESIST intensive wrinkle-repair retinol serum – 0,1% retinol
Clinical 1% retinol treatment – 1% retinol

Det finns även andra produkter som innehåller retinol men detta är de jag har hemma och som jag använder. Läs gärna mer här om Paula’s choice retinol-produkter.

Har ju inte hunnit testa dessa produkter så länge ännu så detta är allt jag kan säga om dem just nu.

Återkommer med utförligare recension senare.

3 svar till “Paula’s choie – olika produkter med retinol

  1. Anna 12 mars 2015 kl. 8:54 e m

    Hej! Har du några fler tankar om de här produkterna såhär en månad senare? Jag tänker att den med 0,1% retinol kanske är bra att börja med för mig som inte har använt retinol förut? mvh /Anna

    • lulillan 14 mars 2015 kl. 10:51 f m

      Jag tror absolut det är bra att testa en svagare produkt först. Den med 0,1% är inte så stark så jag märker några besvär alls. Däremot kan jag bli lite torr av den som är 1% och då använder jag den bara ca 2 ggr i veckan. Har inte vågat att köra oftare ännu men det kommer nog gå när min hud blir mer fet framåt vår och sommar.

  2. Ping:Nyfiken på retinol? | lulillan

Kommentera

