Foundation-trick – Gossmakeupartist

Nu är han igång igen med nya tips och tricks, Gossmakeupartist på Youtube.

Denna gång är tipset att blanda foundation (flytande eller kräm) med någon typ av olja för att dels göra den lite tunnare och mer naturlig på huden, men även för att få lite glow. Allt för att få så fantastisk hud som möjligt! Hans tips är främst jojobaolja eller mandelolja.

Det första jag tänker är att mycket av den täckning man kanske behöver försvinner? Är det inte bättre att bara applicera lite mindre foundation mot normalt? Och hur fungerar det på en fetare hudtyp att applicera olja? Kommer det hålla hela dagen lång utan att man blir jätte blank? Och fungerar det med alla typer av foundations (även vattenbaserade)?

För att veta detta säkert så måste man såklart testa själv. Nu har jag ingen bra olja hemma att prova med, tyvärr. Sen ska man ju bara använda en droppe olja så det kanske inte är någon större fara… Jag har en liten flaska som jag fått som prov olja från Carita… kanske den kan funka…

Detta ser såklart jätte fint ut på någon som redan har jätte fin hud från början, på någon som egentligen kanske inte ens behöver använda foundation. För oss andra som verkligen behöver täcka lite mer så är det kanske inte lika toppen…?

Nyfiken blir jag förstås….. Någon som testat?

*** UPDATE ***

Nu har jag faktiskt testat detta. Jag använde min Lancome Teint idole foundation ihop med Carita oljan. Det blev faktiskt en riktigt snygg finish. Det blir inte riktigt samma täckning men det går såklart kanske att bygga upp lite också om man vill det. Blir naturligt och det verkar hålla ganska bra också än så länge! Tror det är extra bra om man har lite torr hud eller mogen hud. Det ser mer naturligt ut och det verkar inte heller som min foundation sätter sig i fina linjer eller porer på samma sätt som den kanske normalt gör. Jag tog bort det värsta ”feta lagret” med lite papper innan jag pudrade. Behövdes mindre puder och ser naturligt och fint ut även om jag kanske hade behövt pyttelite mer täckning på vissa ställen.

Jag måste helt klart testa detta mera!

Kommentera

