Paula’s choice – exfoliering

Steg tre i Paula’s choice rutin. Man använder en exfoliering som man låter vara kvar på huden (morgon och kväll). Man kan även använda en lite mer effektiv exfoliering en gång i veckan.

paulaschoiceexfoliatorresist

Den jag testade först var RESIST Daily pore-refining treatment 2% BHA. Den innehåller 88 ml och kostar 329 kr. Även denna passar för normal, kombinerad och fet hud. Den är bra när man har akne, finnar, rynkor, pormaskar, stora porer m.m. Den rensar och förfinar porer utan att torka ut huden, löser upp pormaskar, reparerar ålderstecken, jämnar ut hudens struktur, minskar rodnad och röda märken efter akne. Den är som ett ansiktsvatten och går snabbt in i huden. Den är väldigt mild och känns aldrig irriterande på huden, den svider inte och jag har aldrig upplevt något obehag. Däremot är min hud van vid den här typen av produkter. Jag gillar den just för att den går in snabbt i huden och det går att lägga make up utan att det känns som man har jätte mycket under. Den gör huden lite slätare och ger lite lyster. Den enda nackdelen är väl att det är en ganska liten flaska så den tar slut alldeles för fort…. Jag använder denna just nu varje morgon. Från början använde jag den även på kvällen men nu har jag börjat att använda en annan exfoliering på kvällen.

paulaschoice_resistdailysmoothingtreatment

Nämligen denna: RESIST Daily Smoothing treatment with 5% AHA. Denna är mer som en kräm/lotion i konsistensen. Därför passar den mig bäst på kvällen/natten. Den passar alla hudtyper även om den egentligen ska passa torrare hud bäst, och passar om man har akne, rynkor, pigmentfläckar m.m. Denna ska göra huden mjukare och jämnare i hudtonen. Den stimulerar kollagenproduktionen och ger fastare hud. Innehåller 50 ml och kostar 369 kr.

Jag gillar verkligen denna jätte mycket. Den gör huden jätte mjuk och len, hudtonen blir jämnare och jag upplever också att den har bra effekt på mina finnar. Huden känns mycket yngre vilket jag gillar. Den innehåller faktiskt både AHA och lite BHA vilket jag tror är det min hud gillar så bra. Den kan svida ytterst lite vid applicering vilket många syraprodukter gör men det går väldigt snabbt över och jag har aldrig upplevt någon irritation av denna. Huden blir bara väldigt mjuk, återfuktad och mindre torrhetsrynkor/fina linjer och lite ljusare pigmentfläckar och akneärr.

Jag har även en exfoliering som ska användas en gång i veckan.

paulaschoiceweeklyaha

RESIST Weekly resurfacing treatment with 10% AHA. Innehåller 60 ml och kostar 379 kr. Jag använder den faktiskt inte varje vecka men kanske varannan. Den passar alla hudtyper och om man har akne, pigmentfläckar, rynkor, förstorade porer m.m.

Denna kan man antingen applicera och sen skölja av efter 10 minuter eller så låter man den vara kvar på huden under natten. Förbättrar hudens struktur och ton. Den minskar uppkomsten av rynkor och fläckar. Denna är också som ett ansiktsvatten så den är lätt att applicera. Den kan göra min hud något torr/yttorr så om jag använder denna brukar jag lägga fuktmask dagen efter. Jag testar också en retinolprodukt för tillfället så därför använder jag denna mer sällan eftersom även den torkar ut mig något. Annars är det en mycket effektiv och bra produkt!

För mig personligen fungerar det bäst att kombinera AHA och BHA samtidigt. Alltså t ex BHA på morgonen och AHA på kvällen.

  • AHAs are preferred for sun-damaged and dry skin because they exfoliate on the surface of skin and have the added benefit of also improving moisture content.

  • BHA is preferred for oily, acne-prone skin and for treating blackheads and white bumps because BHA can get through the oil that’s clogging your pores, normalizing the lining of the misshapen pore that contributes to acne.

  • BHA has anti-inflammatory and antibacterial action. Those are two more reasons to use a BHA exfoliant if you have acne or sensitive, reddened skin.

  • BHA is preferred for those struggling with rosacea. Not everyone with rosacea can tolerate an exfoliant, but it is wise to experiment with a BHA product to see how your rosacea responds. It is quite likely you’ll see less redness and a smoother, more even skin with fewer breakouts.

 

8 svar till “Paula’s choice – exfoliering

  1. Gos 26 januari 2015 kl. 11:39 f m

    Tack för dina rewievs. Själv har jag clear extra strenght acne exfoliering ( som även är samma som deras skin perfektionen 2% bha liquide). Köpte en flaska i höstas och jag har nog bara gjort åt 1/3 så den kommer räcka länge. Använder den på morgonen. Verkar vara väldigt lik den översta du testat fast dessa innehåller inte ”antiage” ämnen. Kanske kan det vara ett alternativ? Tar lite i handen och tar det sedan på huden. Använder inte nog mindre än ca en 10 kronas storlek varje gång.

    Har testat RESIST Daily Smoothing treatment with 5% AHA ( endast prover dock men jag gillade den. Valde mellan den och deras 10% weekly treatment. Blev det sistnämnda. Körde den 2 ggr i veckan men nu endast 1 gång då huden blir lite torr. Väntar nu på att i dagarna börja testa PC retinol 1% treatment. Dock har huden fått annan lyster och blivit jämnare🙂.
    Gillar PC men får inte bort pormaskarna på haka och näsa som jag vill, + att jag fortfarande får mina utbrott av finnar när hormonerna löper amok. Hoppas på att retinol kan förbättra det.

    Är nyfiken på deras weekly foam 4 % BHA men finns tyvärr inte i Sverige . Likadant med deras 9% BHA.
    Väntar med spänning på omdöme om deras 9% BHA🙂 .

  2. Gos 27 januari 2015 kl. 6:50 f m

    Tips på hur och bästa sätt om man inte har möjlighet att få skickat från någon som bor i USA?

  3. Ping:Paula’s choice – efter ca 2 månader | lulillan

Kommentera

