Chanel Perfection Lumière Velvet foundation

Detta är faktiskt den första foundation som jag testar från Chanel. Den sägs vara lätt på huden, ska kännas som en andra hud som gör huden mer jämn. Den har en matt finish. Den torkar nästan lite pudrig på huden. Har man inte väldigt fet hud kan jag tänka mig att man kanske kan strunta i puder.

På mig framhäver den lite torra flagor och den väldigt matta finishen gör att det känns lite onaturligt för mig. Men det kan också bero på att nyansen inte är helt perfekt. Jag har 010 och den är lite för gul i tonen för mig. Den täcker ändå ganska mycket tycker jag. Den går att bygga upp något. Den är väldigt vattnig/rinnig i konsistensen. Jag tycker den går lättast att applicera med fingrar. Den torkar också ganska snabbt så man får skynda sig lite grann.

chanel_001

Förpackningen är liten och smidig, lätt och perfekt för när man ska resa. Man kan hälla ut lagom mängd vilket är bra. Detta är den ljusaste nyansen och den är inte jätte ljus. Jag kan tänka mig att många behöver en ljusare och kallare nyans. Den innehåller SPF 15.

chanel_002

Den dämpar det röda i min hud men jag ser väldigt gul ut och det ser inte alls naturligt eller fint ut. Annars gillar jag att den jämnar ut huden. Det blir lite som primer och foundation i ett. Har man ganska ok hud så kan jag tänka mig att ett tunt lager av denna jämnar ut hudtonen och då kan det se både naturligt och fint ut.

Tyvärr är den nog ingenting för mig. Kanske är Vitalumiere Aqua (som inte är så matt) en bättre foundation när man är lite äldre och har fina linjer m.m. i huden. Jag tycker ofta om det blir för matt att både porer/fina linjer och liknande framhävs mer än man önskar. Däremot har jag ju fet hud och vill att min foundation ska hålla länge. Det är svårt att hitta en perfekt foundation.

 

Kommentera

