Ben Nye HD Matte foundation & Starluxe foundation

Ben Nye HD Matte Foundation

It provides a versatile blend of high pigmentation and natural coloring in a light, smooth texture.  Say goodbye to color-matching woes with a superb color selection for all skin tones!  Ideal for combination to oily skin types. For flawless application, apply as needed to even out skin tone.  For lighter coverage, apply with a moistened sponge.  Blend several shades for increased color matching accuracy!

Denna finns i jätte många olika nyanser så det ska säkert gå att hitta en nyans för de flesta. En burk innehåller 14 g och kostar $12. Mycket prisvärd foundation. Jag valde att beställa tre olika nyanser N1 – Fair, IS3 – Pure Ivory och BE1-Beige Natural. Den nyans som passade mig bäst av dessa tre var N1. Den är ganska neutral i tonen. Pure Ivory är väldigt ljus och Beige Natural är mer gul i tonen. Inte så beige som jag hade hoppats på.

bennye_matte01

 

StarLUXE Creme Foundation

The coverage is full, the feel is plush and the look is positively radiant.  This creme doesn’t just look flawless – it performs well under pressure, such as on the stars of the hit television series ”Dancing With the Stars!”  Picture-perfect finish and high-performance durability make this foundation an ideal choice for soap operas, TV anchors and hosts.

Denna finns inte i jätte många olika nyanser, bara 9 st (på Camerareadycosmetics där jag beställde mina prover). Jag beställde två nyanser (provburk) Savior Fair (som är väldigt ljus) och Weekender som är den näst ljusaste nyansen. En stor burk innehåller 30 g och kostar $30. Denna är inte lika matt som HD Matte foundation utan ger lite mer glow. Jag upplevde att den lade sig lie mer i porer men det kan ha att göra med att jag inte applicerade den på bästa sätt. Ingen av dessa nyanser var någon perfekt match för mig. Savior Fair är väldigt ljus, nästan vit och Weekender är nästa nyans och den är ganska neutral i tonen så den kan nog funka för många. Den funkar helt ok på mig när jag applicerar den. Däremot tyckte jag den var lite mer svårapplicerad, gled runt lite i ansiktet.

bennye_sl02

Båda dessa går att applicera både lite lättare eller mer normalt och då blir det medel till nästan full täckning. Det går säkert även att bygga på dem lite extra så det blir full täckning om man vill det.

Dessa prover var mer för att testa nyanserna och känslan på huden för mig. Det kan nog vara så att jag behöver beställa några fler prover på fler nyanser av HD Matte innan jag beställer en fullstor burk. Jag är t ex nyfiken på den som heter Naturelle – EB1.

Det jag gillar är ju främst priset och att den har hög täckning, den känns ändå helt ok på huden och inte för tung eller tjock. Går lätt att applicera med t ex beauty blender. Den är ju matt och känns kanske lite ”torr” så jag skulle inte säga att den passar torrare hudtyper. Kanske om man återfuktar ordentligt innan så inga torra flagor framhävs.

Kommentera

