Hudproblem

Jag har senaste veckorna, ca två veckor, upplevt en hel del bekymmer med min hud. Det kan dels bero på årstiden att min hud blir mer yttorr när kylan kommer. Men det kan även bero på att jag testat en del nya produkter under senaste månaden. Dels har jag provat Biodroga MD men även Paula’s choice. Kanske blev det helt enkelt för mycket. Jag har även testat nya peeling produkter. Kanske blev det för ofta för min hud.

Hur som helst så blev min hud väldigt torr och rödblossig, många små små finnar på hakan och jag flagnade även smått över hela ansiktet. Jag har använt fuktmask ett par gånger i veckan men det har inte riktigt velat ge med sig.

Jag får finnar när huden är torr så det första jag vill åtgärda är ju att ge huden mer fukt. Jag kände inte att Paula’s choice fuktkrämen gav tillräckligt. Därför har jag även använt min gamla favorit MD Formulations moisture lotion. Den är tyvärr inte tillräckligt riklig när huden är så här torr. Fuktmask brukar göra susen för mig eftersom min hud sällan blir SÅ torr.

Bakgrund – orsaker  och produkter jag använt mig av

De produkter jag använt mig av är dels Biodroga MD Cleansing skin refining peeling. Det är en skonsam peeling som kan användas 1-3 ggr i veckan. Denna ger väldigt fin hud så jag kan ha använt den lite väl flitigt. Sen när jag gick över och använde Paula’s choice så använder man exfoliering varje dag (morgon och kväll). Den jag använder är RESIST daily pore-refining treatment 2% BHA. Jag har inte upplevt den som att den svider eller skadar huden på något sätt. Den är väldigt mild och känns mer som ett vanligt ansiktsvatten. Toppen på det hela var nog att jag sen även använde Paula’s Choice RESIST Weekly resurfacing treatment with 10% AHA. Denna använde jag bara en gång men jag hade den hela natten. Det kändes inget konstigt när jag använde den och inte heller på morgonen efter. Däremot någon dag senare så började jag flagna.  Till saken hör att jag även vid några tillfällen (2-3 gånger) även testat Biodroga MD Skin booster face pre-care fluid som är ett serum som innehåller 10% glykolsyra. Inte heller denna kändes som att den skadade huden. Jag kände inget som helst obehag när jag använde den.

Innan applicering av fuktmask så brukar jag peela huden med MD Formulations peeling och det har jag gjort vid några tillfällen även under denna perioden. Jag har känt att jag vill få bort lösa hudflagor och just det där torra översta hudlagret. Jag har öst på med fuktmask och jag har främst använt mig av MD Formulations fuktmask som jag använt i något år och är mycket nöjd med. Den återfuktar utan att kännas fet. Jag har även testat en ny fuktmask som jag är mycket nöd med. Det är Instant hydrating mask. Den återfuktar på ett skönt sätt utan att kännas för tung på min hud. Har inte fått  finnar av den.

Jag tror inte alls det är något fel på någon av dessa produkter, utan det är jag som använt dem felaktigt och för regelbundet och för många samtidigt. Alltså jag har inte använt alla dessa samma dag men ändå under en kort period. Min hud är fet och brukar tåla det mesta. Jag har använt hudvård med syror sen 2011 och jag har sällan upplevt något problem. En del syraprodukter sticker och svider lite grann när man först applicerar dem men man ska ju absolut inte uppleva obehag någon längre stund. Huden kan bli känsligare och det är ju absolut jätte viktigt att använda solskydd!

Torr hud – finnar/röda märken/ärr – makeup

Hur som helst när min hud blev sådär torr och speciellt på hakan, så fick jag även massor med små små knottror/finnar/pormaskar på hakan. All makeup jag har försökt att använda har liksom smält av min haka. Det har känts som att jag har ett tjockt lager med torr hud som liksom gör att inga produkter vill sjunka in i huden. Ett tag var huden så illa att den var röd och blossande och jag använde mig då av Dermalogica ultracalming serum som är toppen när huden känns extra känslig. Den lugnar snabbt. Det och ännu mer fuktmasker har hjälpt så pass att min hud inte är så röd och blossande längre och det värsta torra verkar vilja ge med sig lite nu. Däremot har jag ju kvar knottror och små finnar på hakan som inte vill försvinna. Jag fick även två-tre lite större finnar som var ömma och lämnar röda märken efter sig. Många finnar gör det på mig även fast jag inte klämmer dem. Jag har flera små vita pluppar (antar att det är pormaskar). Detta kan jag ju ha fått också av att använt så mycket fetare masker/krämer mot vad jag är van vid.

Det är så frustrerande när man vill dölja dessa finnar och gamla ärr med makeup men när allt man försöker applicera bara glider av, ser torrt och fult ut eller försvinner under dagen. Huden i övrigt har varit ganska okej, det är just hakan som varit mitt största problem. Att få finnar på haka/hals och runt munnen brukar ju betyda att det är hormonellt och jag tror säkert att det är så även för mig kombinerat med yttorrheten.

Note to self: Undvik torr hud! Använd fuktmask flera gånger i veckan vid behov, peeling max en gång i veckan. Och kanske även att inte prova för många olika nya produkter samtidigt utan jag tror min hud mår bäst av att ha en ”stabil rutin”.

Kommentera

