Paula’s choice – produkter och första intryck

Det här är de produkter jag använder just nu:

Rengöring: http://skincity.se/sv/product/4428/paulas-choice-skin-balancing-oil-reducing-cleanser
Denna är lite krämig och löddrar inte jätte mycket men den är ändå effektiv och gör det den ska. Huden känns ren efteråt utan att strama eller kännas jätte torr. Det känns som om även make up följer med vilket jag tycker är positivt. Den känns även mild. Den är för blandad till fet hud så jag får väl se om jag tycker den känns för uttorkande i vinter eller om den funkar även då.

Exfoliering: http://skincity.se/sv/product/4508/paulas-choice-resist-daily-pore-refining-treatment-2-bha
Detta är en exfoliering som man lämnar kvar på huden, dvs ungefär som ett ansiktsvatten. Det förfinar porer, minskar röda märken/ärr i huden, reparerar ålderstecken m.m. En bra produkt när man både har akne, akneärr och fina linjer eller rynkor. Innehåller 2% BHA som är bra när man har oren hud. Den ska inte torka ut huden.

Serum/Antioxidant: http://skincity.se/sv/product/4453/paulas-choice-skin-balancing-super-antioxidant-concentrate-serum
Detta serum är som en vattnig silikongel eller hur man nu ska beskriva den. Det känns faktiskt mest som den glider runt på huden men den lämnar en ganska matt yta, lite som med primer ungefär. Jag använder denna endast på natten eftersom jag inte tycker den fungerar så bra under foundation tack vare att den är just så silikon-aktig i konsistensen och känslan på huden. Den gör mig också blank och fet i huden efter en stund. Huden känns däremot väldigt mjuk när jag använder den och den innehåller antioxidanter. Antagligen använder jag för mycket av den men jag tycker det är svårt att känna var jag applicerat den om jag bara tar pyttelite.

Dagcreme: http://skincity.se/sv/product/4564/paulas-choice-resist-youth-extending-daily-mattifying-fluid-spf-50
Nattcreme: http://skincity.se/sv/product/4476/paulas-choice-resist-anti-aging-clear-skin-hydrator

Om vi börjar med dagkrämen eller solskyddet (detta är en dagkräm med SPF 50) så är den ganska rinnig i konsistensen och luktar ganska kemikaliskt sådär som många solskydd gör. Däremot är det ett riktigt bra solskydd eftersom det är lätt och inte lämnar en vit eller fet hinna på huden. Kanske att jag inte känner att den återfuktar så jätte mycket så egentligen är det kanske en bättre produkt för vår/sommar och inte höst/vinter men jag gillar den ändå. Det är svårt att hitta solskydd som funkar på fet hud. Den är inte jätte nedmattande vilket man kanske kan tro av namnet men den lämnar en ”lagom” yta. Inte för blank och inte för torr. Den går dessutom snabbt in i huden vilket jag uppskattar.

Nattkrämen är lite mer krämig men även den är lite silikonaktig och det känns lite som den lägger sig lite utanpå huden. Ungefär som en primer med silikon i. Den är inte alls lika som serumet men ändå lite grann. Den känns skön på huden och den blir mjuk och inte jätte blank eller fet. Den ska även jobba på fläckar och ärr i huden vilket jag tycker är bra. Den är bra för både anti-age och finnar/porer.

Specialvård: Extra peeling/exfoliering 1 gång per vecka: http://skincity.se/sv/product/4472/paulas-choice-resist-weekly-resurfacing-treatment-with-10-alpha-hydroxy-acid
Jag har hunnit testa denna en gång och det är för tidigt att säga något om den. Även den är som ett ansiktsvatten ungefär som man applicerar och kan ha kvar över natten eller så tvättar man av det efter ca 10 min. Den innehåller 10% AHA och det pirrar till lite i huden när man använder den. Jag är van vid syraprodukter och för mig gick det bra att använda den över natten utan några problem. Den ska förbättra strukturen och tonen på huden. Ska vara bra på att behandla pigmentfläckar vilket jag gillar. Jag tyckte huden kändes lite jämnare i tonen efteråt även om det var en mer tillfällig känsla. Det krävs mer användning innan jag kan säga något om effekterna.

 

Det enda jag egentligen är lite skeptisk till är just krämerna som känns lite silikon-aktiga och att jag för tillfället upplever min hud som väldigt yttorr. Vet inte om det är årstiden, att jag provar nya produkter eller om det är orsakat av just dessa produkter men jag får ge det lite tid och se. Jag lägger just nu fuktmask ett par gånger i veckan så får vi se om det ger med sig. Det är så pass att min foundation inte alls vill stanna kvar på min hud. Lite jobbigt men jag hoppas det ger med sig snart! Jag har ett utbrott med finnar på hakan men i övrigt känns det inte som om jag fått mer finnar (det är antagligen pga torrheten).

De flesta av dessa produkter är för en kombinerad till fet hud men ska även funka för en normal hud. RESIST produkterna är anpassade så de både jobbar anti-age och mot akne/porer, pigmentfläckar. Det känns som det är allt jag behöver! Precis mina hudproblem.

Jag kommer troligtvis att lägga till ett ansiktsvatten till min rutin och så är jag sugen på en retinol produkt. Kanske måste jag även komplettera med en mer riklig kräm att använda någon gång i veckan om huden förblir så här torr som den är just nu. Den är ju fortfarande blank och fet så jag är bara yttorr. Det kanske räcker med fuktmask flera gånger i veckan.

 

 

Kommentera

