Jakten på foundation!

Jag har ju sen en längre tid tillbaka mest använt mig av krämfoundations (Kett cosmetics eller Joe Blasco). Dessa täcker otroligt bra, ger snygg finish på huden och håller bra. De gör mig glansig och fet i huden men de smälter inte bort så finnar eller andra märken blir täckta tills jag tvättar bort min foundation. De håller även i regn eller när man svettas lite grann. T ex en varm sommardag.

Jag slutade med Kett eftersom jag efter en tids användning tyckte att den liksom ville ”krackelera” lite på min hud efter några timmar och jag tyckte inte den såg lika fin ut längre på min hud. Den ser fantastisk ut direkt när man applicerar den men efter några timmar är det som om jag ser torr ut. Jag förstod aldrig riktigt varför det blev så eftersom jag inte ändrat något annat i min rutin.

Jag började då med Joe Blasco som hade en bättre nyans för mig. Annars är den lik Kett men kanske ännu lite mer krämig. Nu efter ett tag börjar jag uppleva samma sak med den som med Kett. Den smälter bort från min näsa och den vill också ”krackelera” på min haka och runt näsan. Jag har testat med olika hudkrämer under och med olika mängd puder osv. för att se om det är något som kan påverka.

Jag har ju varit tvungen att byta hudvårdsrutin under den här tiden eftersom MD Formulations inte längre går att få tag på så det är klart att det kan påverka. Jag ska fortsätta testa med lite olika primers och se om det kan hjälpa annars tänkte jag testa någon mer vanlig foundation igen!

lancometeintidoleultra24h

Innan använde jag Lancome Teint idole ultra och den är jätte bra. Det är ju några år sedan och det har ju kommit fler nya foundations. Och så blir jag nyfiken att testa något nytt. När man använder vanliga flytande foundations kan man ju även använda primers (jag älskar t ex Too faced primers eller Benefit porefessional) men dessa innehåller ofta silikon och funkar då inte ihop med varken Kett eller Joe Blasco som är vax-baserade foundations.

Mina krav: Hålla länge på min fetare hudtyp, täcka bra eftersom jag har gamla ärr, pigmentfläckar m.m., den ska inte göra att jag får finnar eller annat, den ska kännas skapligt skön på huden och inte som en tung tjock mask. Den ska gärna ha snygg finish och inte se alltför onaturlig ut på huden. Jag har även ganska stora porer så jag vill inte att den lägger sig i dem och framhäver dem mer än nödvändigt. Den ska även finnas i en nyans som passar mig (inte alltid jätte enkelt då jag är ganska ljus i huden).

Jag har alltid velat prova Estee Lauder Double wear just för att den ska ha bra täckning och hållbarhet. Den innehåller även SPF 10. Pris runt 450 kr.

En annan jag tittat på är Clarins Everlasting foundation. Den ska hålla i upp till 15 timmar och se naturlig ut på huden. Vad jag kan se från bilder och recensioner så verkar den ändå täcka ganska bra också. Innehåller SPF 15. Priset är också väldigt bra (just nu 349 kr på Eleven). Den finns i ljusa nyanser vilket är toppen!

Jag kan inte heller låta bli att snegla lite på Dior star foundation även om den kanske inte är jätte bra för min hudtyp. Den kanske är en sån som ger lite mer lyster till huden. Den innehåller SPF 30 och kostar ca 515 kr så lite dyrare. Jag har bara testat Dior Forever innan men den var lite för matt för mig. Tyckte inte den gav så jätte fin finish på huden även om den satt kvar länge.

Laura Mercier har också några foundations jag vill prova någon gång. Dels den jag nyligen skrev om Smooth finish flawless fluid men även Silk creme som ska vara väldigt täckande.

Jag har inte heller testat någon foundation från Makeup forever och det vore ju roligt att göra det. Antingen mat velvet eller HD Foundation.

En del av dessa är ju lättare att få tag i och andra svårare. Det kan också vara avgörande. Det är verkligen inte lätt att bestämma sig! Och vad man tycker är ju så väldigt individuellt. Någon med fin hy behöver ju inte så mycket täckning och många recensioner görs faktiskt av personer som har skaplig hud utan mycket att täcka och då kan det bli missvisande. Hur bra den håller på huden är ju också väldigt personligt. Och kan även påverkas av hur man applicerar den, vilket puder man använder, ev. primer osv. osv.

Kommentera

