Testat: Baby Foot Deep Skin Foot Exfoliation

Detta ska tydligen vara Japans mest sålda fotvårdsprodukt. Alla har väl hört talas om den vid det här laget men jag har inte testat den förrän nu. Så här kommer några av mina synpunkter på Baby Foot.

babyfoot

Det är alltså ett par plastsockor som man har på fötterna i två timmar. Produkten ska avlägsna döda hudceller och som sen ska ge mjuka och lena fötter. Gelen i sockorna innehåller 17 naturliga extrakter (?). Det är främst fruktsyra som tar sig in mellan lagren av döda hudceller och som gör att det sker en ”naturlig peeling” av fötterna.

Denna ska ej användas om man har tatuering på foten eller om man är gravid,  och har man diabetes ska man rådfråga läkare innan man använder produkten.

Ett paket räcker till en behandling och kostar från ca 199 kr. Jag köpte min förpackning på Ullared.

Innehåll:

Aqua, alcohol, glycolic acid, butylene glycol, lactic acid, hydroxyethylcellulose, peg-60 hydrogenated castor oil, phenoxyethanol, salicylic acid, xanthan gum, arginine, citric acid, malic acid, dipotasium glycyrrhizate, o-cymen-5, cymbopogon schoenantius oil, glucose, citrus grandis peel oil, citrus aurantium dulcis oil, calendula officinalis flower extract, camellia sinensis leaf extract, chamomilla recutita (matricaria) flower extract, equisetum arvense extract, hedera helix (ivy) extract, citrus medica limonum fruit extract, clematis vitalba leaf extract, nasturtium officinale extract, salvia officinalis (sage) leaf extract, saponaria officinalis extract, spiraean ulmaria extract, arctium lappa root extract, fucus vesiculosus extract.

Jag tejpade fast plastsockorna på nyduschade fötter och tog även ett par vanliga stumpor ovanpå. Det kändes ingenting under tiden, men var lite halt att gå i dem. Annars var det lätt att använda. När behandlingen är klar ska man tvätta fötterna med mild tvål så all gel försvinner. Efter några dagar ska fötterna börjar ”flagna” och ny fin hud ska komma fram. Behandlingen ska vara helt klar inom två – tre veckor.

Jag använde detta på söndagen och jag märkte ingenting förrän följande lördag. Då märkte jag att det blev lite ”smuligt” efter duschen. Det lossnade en del hudceller vilket var trevligt. Däremot har det inte lossnat stora bitar av hud som jag sett bilder hos vissa. Utan bara att fötterna känns lite extra torra mot vanligt och när man torkar med handduk så ser man att det lossnar hud. Om det börjar lossna stora bitar hud ska man inte dra i huden utan låta det lossna av sig självt.

Visst blir det resultat, däremot biter det inte på det allra torraste/hårdaste vid hälarna. Beror såklart på vilken skick dina fötter är från början. Men mina är ganska torra just på hälarna och även lite på sidorna av fötterna. Jag tar inte hand om mina fötter överdrivet mycket och speciellt inte vintertid. Så nu innan sommaren tänkte jag köra detta som en liten uppfräschning. Jag måste fortsätta med att fila bort det värsta på hälen men jag tycker annars att det gav visst resultat. En bra start för ytterligare lite fotvård skulle jag säga. Har du dessutom inte jätte torra hälar så funkar det nog jätte bra.

 

Kommentera

