Jämförelse krämfoundations – RCMA, Joe Blasco, Kett cosmetics

Jag har använt krämfoundation i ett år ungefär nu och jag älskar den finish det ger på huden. Jag gillar också hållbarheten och att man kan applicera ungefär precis hur lite eller mycket täckning man vill ha, funkar för alla behov. Jag har fastnat för Kett Cosmetics men jag har även provat andra märken som Cinema Secrets, Mehron och Graftobian.

Jag har ju hittat en riktigt bra nyans för mig i Kett Creme foundation och det är nyansen R1 som jag använder främst, ibland även R3 (när jag använt BUS eller fått lite egen färg i solen). Jag är ljus med neutral underton och brukar gilla foundation som går mot beige hållet.

 

cremefoundations

Här har jag jämfört Joe Blasco i nyansen ”Alabaster” med RCMA i nyansen ”Gina Beige” och även lagt till min vanliga nyans R1 från Kett Cosmetics.

Som ni ser är alla dessa tre ganska nära varandra i nyansen (både underton och hur mörk/ljus de är). Alla tre skulle funka ungefär lika bra för mig nyansmässigt. Jag tycker de är ganska neutrala i undertonen alla tre.

Jag har beställt prover på Joe Blasco och RCMA från Camerareadycosmetics. Det är perfekt att kunna göra det när man är osäker på sin nyans eller om man bara vill testa en formula/finish. Det här är ju foundations som man inte köper i en vanlig affär så därför kan det vara svårt när man inte kan se den i verkligheten först. Jag tycker ändå jag lyckades ganska bra med mina köp, för jag valde bara just dessa nyanser för att testa i första hand.

RCMA är en olje- och vaxbaserad foundation. De innehåller nästan 50% pigment vilket är väldigt mycket (vanliga flytande foundations som man hittar lite överallt innehåller oftast 18-23% pigment). Det här gör ju att man behöver mindre produkt för att få samma täckning. Det gör ju också att det inte känns lika ”tungt” på huden, inte lika tjockt lager behövs. RCMA foundation innehåller mycket mindre av de ingredienser som är temperaturkänsliga (olja/vax) och mer av de torra pigmenten. Det gör att den håller längre på huden. Därför används dessa typer av foundations ofta på TV/film/teater m.m. Den innehåller inte heller någon parfym eller mineralolja för att undvika allergier eller känslighet.

Nyanserna är lite svåra att förstå sig på faktiskt, så är man nyfiken så tycker jag man gör bäst i att försöka googla lite grann. Det finns även paletter med flera olika nyanser i att köpa. Dessa produkter funkar även jätte bra för countour eller highlight så en palett med t ex fyra eller fem nyanser kan ju vara riktigt bra. Speciellt om man själv också ändrar nyans lite under året. Det finns lite swatches här för den som är nyfiken på RCMA. Där finns också bilder på de större paletterna (Shinto eller KO).

Priset är $26.99 för en burk.

 

Joe Blasco har jag skrivit lite grann om tidigare, men här kommer lite information igen.

Joe Blasco Ultrabase foundation har hög täckning, ger en matt yta och har lång hållbarhet. Den innehåller 55% pigment så det är mer än vanliga foundations man köper i vanliga affärer. Den ska passa bra ihop med alla hudtyper.

Just ”Alabaster” är en nyans som tillhör oliv-serien som inte innehåller något rött/rosa pigment alls. Beskrivs som ”pale cool beige”. Den ska vara bra för vinterblek hud när man vill få bort rosighet. Det gul/gröna dämpar det röda i huden, däremot är den absolut inte jätte gul i tonen. Det finns en massa olika nyanser att välja på men kanske inte lika mycket för riktigt bleka.

Har hört eller läst någonstans att hallåorna på TV4 sminkas med Joe Blasco foundation, men jag vet inte om det stämmer?

Priset utomlands är ca $22 för en burk och här i Sverige 409 kr. Innehåller 9,5 gram produkt.

Jag skulle säga att alla dessa tre är ganska likvärdiga i hur de fungerar. De täcker bra, de håller bra, de försvinner inte även om du går i regn/gråter/svettas. De har lite olika konsistens kanske men vad man föredrar är såklart en smaksak. Kanske är det bara att hitta den bästa nyansen som avgör vilken man väljer. Det man måste se till när man använder den här typen av foundation är att man har en riktigt bra rengöring som verkligen får bort all makeup.

Eftersom jag bara har små tester av Joe Blasco och RCMA har jag såklart inte kunnat hårdtesta dem en massa, men man kan ändå bilda sig en liten uppfattning. Nu är jag ju så pass nöjd med Kett Cosmetics så jag ser inte just nu något skäl till att byta foundation till någon som är ungefär likadan. Ska jag byta till någon ska det vara någon som håller min hud matt lite längre.

 

 

Kommentera

