Nyfiken på: Tarte Amazonian Clay

Jag är lite nyfiken på märket Tarte och speciellt deras Amazonian Clay sortiment.

Det finns t ex en Amazonian clay 12-hour full coverage foundation.

tarteamazonianclayfoundation

Den har lång hållbarhet, hög täckning, innehåller SPF 15 och innehåller även amazonian clay. Den påstås göra huden ”flawless” men på ett hälsosamt och naturligt sätt. Den ska vara lätt att blanda in i huden, man ska kunna bygga på täckningen så mycket som man önskar och ger sidenmatt yta. Den ska inte kännas på huden, men ändå hålla i upp till 12 timmar. Den ska minska synligheten av porer, missfärgningar m.m. Amazonian clay ska minska torrheten, ge klarare, mer elastisk hud, man ska även se förbättring på spänst och textur i huden. Samtidigt tar den bort det feta i huden.

Jag har förstått att många med lite fetare hudtyp gillar dessa produkter just för att de håller länge och håller även huden mattare längre.

Den finns i 16 st olika nyanser och priset är $38.

Det finns även en bronzer; Tarte Amazonian Clay matte waterproof bronzer.

tarteamazonianclaybronzer

Även den har lång hållbarhet, den är fri från parfym, talk och skimmer/glitter. Den täpper inte till porer och ska ge ”sunkissed radiance”. Den ska även passa bra för contouring eftersom det är ett matt puder.

Den finns i en nyans och kostar $30.

Jag blir nyfiken just eftersom den påstås vara ”vattenfast”, den har säkert bra/bättre hållbarhet än vanliga bronzers vilket är ett plus när man har fetare hudtyp och när vanliga bronzers kanske mest bara vill smälta av. Jag brukar ha svårt att hitta bronzers i rätt nyans och denna finns ju bara i en så det är svårt att säga om den kan funka för mig eller inte.

Nästa produkt, Tarte Amazonian clay BB Tinted moizturizer Broad spectrum SPF 20 sunscreen.

tarteamazonianclaybbtinted

Denna ger lätt till medeltäckning. Den ger en naturlig finish och är fri från olja. Den innehåller även SPF20. Den funkar för alla hudtyper men är bäst för normal till kombinerad hud.

Den känns lätt på huden, är vattenbaserad och appliceras på huden som en vanlig hudkräm. Den täpper inte till porer. Den ska även göra fina linjer mindre synliga. Den ger fukt till huden, gör huden mjuktare och ger även lyster.

Priset är $36 och vad jag kan se på hemsidan verkar det finnas sju nyanser.

 

Det finns flera produkter i Amazonian clay sortimentet, men detta var några utvalda.

Jag tycker de har riktigt fina förpackningar. Jag har tyvärr inte testat något från märket tidigare, men jag har även varit nyfiken på deras rouge innan. Det är ett ganska naturligt märke och innehåller kanske inte lika mycket ”skräp” som en del andra märken. Tyvärr svårt att få tag i här i Sverige då förstås, men Ebay brukar ju kunna funka. Finns även på Sephora i USA och även i England om jag inte läst fel.

Kommentera

