Tips för hållbar foundation – fet hud

Jag har precis upptäckt ett superbra sätt att applicera foundation för att få det både hållbart och att det ser naturligt ut. Speciellt bra för oss lite äldre som kanske har stora porer, fina linjer m.m. i ansiktet. Vi som behöver lite extra ”glow” för att se lite yngre ut😉

På min feta hud är det nästan ett måste med primer och puder för att min foundation ska hålla hela dagen och inte glida runt i ansiktet. Jag vill helst inte använda för mycket puder eftersom det gör att huden ser matt och trist ut, det gör dessutom att porer/fina linjer kan framhävas mer än nödvändigt. Så lite puder som möjligt är mitt tips!

Men hur får man det då att hålla? Man vill ju inte heller att sin foundation ska lägga sig i fina linjer under dagen, vilket kan vara lätt hänt när man blir fet i huden eller när man svettas i solen. Man vill ju inte heller att den ska smälta bort från huden så alla saker man vill dölja helt plötsligt kommer fram!

Jag har upptäckt att denna kombination funkar fint för mig.

Primer: Skindinavia Primer ”No Glow” – Spraya ca 4 ggr efter fuktkräm, innan foundation. Låt det sjunka in/torka ordentligt. Det tar max några sekunder. Spraya på avstånd (ca 30 cm).

Foundation: Här använder jag Kett Creme foundation vilket är en vattenfast, vaxbaserad foundation. Den brukar göra min hud lite blank/fet men annars håller den fint. Jag applicerar oftast med borste men det blir naturligast med svamp/Beauty blender. Lätt fuktad för mer täckning och mer ordentligt fuktad för skirare look. Jag upplever att detta funkar bäst när huden är i skapligt skick och endast ett tunnare lager behövs. Jag applicerar sen lite extra foundation på de ställen där det behövs (akneärr och liknande). Det gör jag med liten fluffig ögonskuggsborste. Se till så det inte är några veck vid t ex under ögonen eller ögonlocken.

Eftersom jag alltid applicerar bronzer/rouge på mina kinder så behöver jag inte lika mycket foundation där (trots att jag har pigmentfläckar och röda partier). Bronzern eller rouget täcker också en del nämligen och det bästa är tunna lager, då ser det mest naturligt ut! Även i starkt solljus!

Efter foundation applicerar jag krämbronzer (Daniel Sandler – Fiji) med borste. Det funkar även med beauty blender.

Setting spray/Finishing spray: Skindinavia Setting spray original. Jag har även den för fetare hudtyper men jag vet inte, jag gillar originalet också. Den ger lite glow till huden men inte så den känns superfet eller glansig. Samma som med primern, spraya 4-6 ggr och låt torka in.

Sist av allt applicerar jag supertunt med puder. Jag använder det då inte för att min foundation ska hålla i främsta hand, utan mer för att matta ner något. Jag fokuserar på kinder, panna, haka och näsa. Jag pudrar dessutom lite lätt under ögonen eftersom jag vet att det brukar lägga sig i linjerna där annars. Puder är nämligen det som gör att jag ser äldre ut, som gör att jag ser mer sminkad ut och som gör att huden inte ser lika naturlig ut som annars. Ändå använder jag mineral veil från Bare minerals som ger supersnygg finish till huden. Men det är ändå så att det ser bäst ut direkt på morgonen, efter några timmar ser det inte lika roligt ut och jag vill inte applicera mer puder under dagen för då tycker jag det blir tjockt och kakigt. Jag kan även uppleva att min hud ser lite torr ut fast den inte är det. Svårt att beskriva. Pudret lägger sig liksom ovanpå huden och börjar synas efter en stund.

Har man inte fet hud skulle jag skippa pudret helt och hållet faktiskt!

Avslutade med lite rouge i puderform – Lily Lolo ”Ooh la la”. Detta gör att färgen på kinderna blir lite mer framträdande och håller lite extra bra. Denna har lite skimmer i sig också så det ser fräscht ut (inga stora glitterpartiklar dock!).

Visst blir huden lite blank efter några timmar, men min foundation glider inte runt. Den krackelerar inte och den ser ändå snygg ut. Fortfarande – 12-13 timmar senare! Min hud ser mer ut som hud än som att jag har massor med smink som glider runt i ansiktet.

På ögonlocken använder jag dock en separat primer (Becca Ever-matte priming perfector). Jag har väldigt feta ögonlock kan tilläggas. Jag lägger ett så tunt lager som möjligt med foundation där också för att det inte ska bli för tjockt. Jag behöver ändå någonting för att jämna ut hudtonen. Jag börjar se lite veck efter ca 8-10 timmar men det är OK.

 

3 svar till “Tips för hållbar foundation – fet hud

  1. Ping:Skindinavia setting spray | lulillan

Kommentera

