Nyfiken på: Hourglass Immaculate Foundation

Ja foundation är ju då min grej, på ständig jakt efter något mer perfekt, något bättre!

Mina krav är oftast att de ska täcka bra, kännas bra på huden, se fina ut (så naturliga som möjligt), hålla länge trots min feta hud men ändå inte framhäva porer eller fina linjer.

Denna foundation är en sk. ”liquid powder” foundation. Den är alltså flytande men torkar matt, som ett puder. Den är oljefri, vattenresistent och ska hålla länge på huden.

This high-tech foundation incorporates cashmere kaolinite clay, which offers exceptional oil absorption—absorbing 75 percent of its weight in sebum while retaining the skin’s natural moisture. The oil-free, humidity-proof, and water-resistant formula transforms instantly from liquid to powder creating an all-day finish that camouflages imperfections and never looks dull or flat. Immaculate’s superfine treated pigments provide unsurpassed coverage without looking cakey or mask-like, and effectively eliminate the need for powder, blotting, or constant touch-ups throughout the day.

hourglassimmaculatefoundation

Såna här foundations torkar oftast ganska snabbt så man får jobba ganska fort när man applicerar den. Det är också svårare att få det snyggt kan jag tycka, alltså det gäller att man lär sig tekniken så det inte blir ojämnt. Det jag är rädd för med denna typ av foundations är att huden blir för matt och platt. Dvs varje liten skavank syns. Jag skulle alltså tro att det här är en foundation som passar bäst för något med fetare hudtyp. Dvs har man torra fläckar i ansiktet så kommer de antagligen synas! För mig skulle detta vara en sommarfoundation och inget annat. Fördelen är att den håller huden matt längre, dvs man blir inte lika fet och blank. Vill man sen ha tillbaka lite mer glow i huden kan man alltid applicera lite highlighter eller till och med kanske blanda ut denna foundation med en flytande highlighter eller använda primer som ger glow?

Visst blir jag nyfiken men den är nog inte helt lätt att få tag på och sen kostar den en hel del, ca $55 för 30 ml. Får nog spana på Ebay!

Frågan är också hur pass bra nyanserna är och om den täcker riktigt så bra som jag önskar. Denna typ av foundation brukar man inte kunna bygga på så bra utan att det snabbt ser kakigt ut. Jag tror detta skulle kunna vara en bra sommarfoundation för mig när min hud är i OK skick, dvs när jag inte har jätte mycket som behöver täckas. Den håller säkert min hud matt längre än de andra foundations jag testat tidigare.

Denna foundation ska också vara bra för huden och ha anti-age ingredienser. För mig är det inte viktigt i en foundation eftersom jag väljer min hudvård efter vad jag behöver. Men om det ändå är en bra foundation och det ingår saker som är bra för huden och OM man skulle märka skillnad så är väl det bara toppen!

Det finns inte jätte mycket nyanser att välja bland även om det kommit fler (tror det bara var 8 från början). Det står i alla fall på nyanserna vilken underton de har och om de passar ”very fair” eller ”fair to light” så det är ju bra. Det gör det lite lättare att hitta rätt. Det finns swatches här. Eftersom jag skulle använda denna sommartid skulle jag nog köra på en något lite mörkare nyans än normalt, kanske Natural (passar fair to light skin, neutral underton) eller Nude (passar light skin, neutral underton). Eller kanske Golden?

Ingen aning, jag ska nog spana lite på Ebay så får vi se! Återkommer såklart om jag testar!

Någon som provat?

Kommentera

