Vardagsmakeup – mina favoriter

Tänkte skriva ett inlägg med vad jag använder till vardags. Detta är produkter som jag använt ett tag nu och även om jag ibland kan variera lite grann så är det oftast ändå ungefär samma!

Hudvård:

MD Formulations Cleansing Gel, Glycare Lotion och Moisture Lotion. Detta är vad jag använder på morgonen innan makeup.

Primer:

Det är inte alltid jag använder primer men använder jag någon så använder jag denna:

NURTURING FORCE BLOT OUT SM

Jag använder även ibland Skindinavia Make up spray istället för primer under min foundation (jag använder oil control varianten). Detta främst vår/sommar och inte så mycket på vintern.

På mina feta ögonlock brukar jag använda en primer från Becca. Den håller riktigt bra på mig. Båda dessa primers är silikonfria vilket är nödvändigt ihop med min foundation.

becca primer

Foundation:

Kett Cosmetics Creme foundation i nyansen R1 (jag använder R3 på sommaren när jag fått lite färg/använder BUS).

kettcremefoundationR1R3R5

Denna applicerar jag oftast med min borste från Shu Uemura, se bild:

shu-uemura-natural-18-goat-brush

Jag kan ibland även använda Beauty Blender men det är mer när min hud är i OK skick och inte behöver lika mycket täckning. Jag upplever inte heller att den gör att mina porer ”fylls i” på samma sätt som med borsten. Annars blir det väldigt naturligt fint resultat med svampen. Jag använder den alltid under ögonen. Jag använder ingen speciell concealer under ögonen utan jag använder Kett foundation även där.

Puder som jag använder är Bare Minerals Mineral Veil. Den har jag använt i massor med år och jag har inte hittat något som funkar bättre för mig. Den håller inte min hud matt jätte länge och den gör inte heller att min make up håller superlänge men jag gillar ändå den finish som den ger. Andra puder kan jag uppleva som torra, att de ger färg (vit) fast de ska vara transparenta. En del blir kakiga på huden m.m.

Bronzer/Blush:

Favoriten är Daniel Sandler ”Fiji”. Använder den mest av allt. Den ger naturlig fin glöd till kinderna året om. Love it!

danielsandler_fiji

Som blush eller rouge brukar jag använda Lily Lolo Surfer Girl (matt rosa) men jag har även en del krämrouge som jag gillar (Kett Daiquiri, Stila Lillium).

Ögon:

Jag använder sen några år tillbaka Diorshow Blackout Waterproof mascara. Den är toppen tycker jag!

Kajal gillar jag en från Lumene (Blueberry Eye Pencil). Den ger bra färg och håller länge utan att kladda. Den passar dessutom även känsliga ögon.

Läppar:

Här har jag några favoriter som jag varierar mellan. T ex Clarins instant light natural lip perfector #01, Lily Lolo Natural lipgloss ”Damson Dusk” eller Bare minerals lipgloss ”7 layer cake”.

 

 

 

Kommentera

