Nudh mineral – swatches och första intryck

Jag har varit lite nyfiken på märket Nudh mineral efter att ha läst om det hos Helena/I make you smile.

Jag har i perioder använt ganska mycket mineral makeup och främst foundation. Jag använde länge Bare minerals men har även testat ändra märken som Lily Lolo, Tikei, Bellapierre, Everyday minerals och några mindre märken som Lucy minerals.

Jag gillar (oftast) hur mineralfoundation ser ut och känns på huden, naturlig och fin. Lätt att applicera och jag gillar det speciellt sommartid när man kanske inte vill ha för mycket i ansiktet. Det jag brukar vara mer tveksam till är att mineralfoundation brukar framhäva mina porer och fina linjer mer än vad en flytande foundation gör. Ibland ger den kanske inte heller den täckning jag vill ha utan att se kakig ut. Därför använder jag mest mineralfoundation när min hud är mer OK och jag inte har så jätte mycket som behöver täckas. Jag kan ibland också ha svårt att hitta nyanser som passar mig och då ger jag upp lite för jag vill helst inte krångla för mycket med att blanda olika nyanser heller.

Jag är ändå alltid nyfiken på att testa nya märken, ibland lyckas man upptäcka riktiga guldkorn och just foundation är väl det jag alltid är på jakt efter något bättre. Jag har stora problem med min hud och mycket att täcka (pigmentfläckar, akne, akneärr). Samtidigt har jag problem med fet hud och många foundations sitter inte kvar tillräckligt länge på huden eller ser konstiga ut efter några timmar. Jag vill ju helst inte heller framhäva porer eller fina linjer mer än nödvändigt!!

 

Nudh Minerals är ett helt svenskt märke vilket jag gillar! Den passar alla hudtyper, även känslig hud vilket är ett plus. Innehåller inte talk, bismuth (många är känsliga mot det, finns i t ex Bare minerals), konserveringsmedel eller parfym. Den är heller inte testad på djur.

Jag valde att beställa hem lite prover för att se hur nyanserna verkar vara, man kan även testa lite täckning och hur den känns/ser ut på huden. Testerna säljs för 3 kr styck.

Foundation säljs i burk på 3 g för 199 kr styck. Den finns i dessa nyanser:

1. Soft Light – ljusaste nyansen

2. Soft Latte – ljus, neutral, något åt det gula hållet

3. Soft Beige – ljus, neutral, något åt det rosa hållet

4. Soft Cream – något gul underton

5. Soft Tan – något lite mörkare, ger solkysst ton

6. Soft Mocca – något mörkare, mer exotisk

7. Soft Cacao – något mörkare än soft mocca

8. Soft Chocco – den mörkaste nyansen

nudh01

Jag blir lite förvirrad av dessa beskrivningar eftersom jag upplever t ex Soft Latte som den som går åt rosa/kalla hållet. Soft Beige däremot upplever jag som den som är mer åt gula/varma hållet. Jag vet inte om det bara är jag som är konstig/annorlunda eller om mina tester kanske eventuellt kan vara felmärkta? Blir lite osäker…. Som ni ser på bilden är det dessutom ganska stor skillnad mellan dessa nyanser. Soft Light är verkligen jätte ljus vilket är positivt för de som behöver riktigt ljus foundation. Den är dessutom neutral i tonen vilket är ännu mer positivt tycker jag.

Dessa är matta på huden men inte för matta om ni förstår vad jag menar då, alltså inte så huden känns supertorr utan de smälter in fint i huden och speciellt efter en liten stund. T ex bare minerlas ger ju lite mer ”glow” till huden än denna. Jag upplever dessa som naturliga på huden. Den ger medeltäckning skulle jag nog säga men beror såklart på hur du applicerar den.

nudh02

För mig är det i alla fall Soft Latte som är helt rätt nyans. Den funkar fint på min bleka vinterhud. Soft Mocca är den som funkar för mig när jag fått lite färg. Den är bra i tonen och inte för gul/orange.  Soft Tan är något mer gul/varm i tonen. Annars tycker jag de är ungefär lika mörka i tonen, ingen jätte stor skillnad… mer undertonen som skiljer.

Jag valde att inte beställa några prover på t ex Soft Cream eftersom jag inte använder foundations som är så pass gula i undertonen, jag valde inte heller de allra mörkaste tonerna eftersom de sällan passar mig.

 

Rouge finns i dessa tre nyanser.

1. Lovely apricot – varm ton

2. Pink dream – kallre rosa ton

3. Apple blush – röd ton

Här blir jag också lite förvirrad eftersom jag upplever Pink Dream som en varm rosa ton, lite persiko/koralltonad. Som ni ser på bilden är det inte jätte stor skillnad i undertonen på dessa båda. Apple blush är bara lite mer stark/mörk i färgen. Båda har lite skimmer i sig.

Nudh04

 

Bronser

Bronz Glimmer

Highlighter

Pale Shimmer

Dessa båda har skimmer i sig och är riktigt fina. Jag gillar att denna bronzer inte är för orange i tonen utan en fin brun ton. Den passar säkert de flesta!

Pale shimmer är ljust rosa och ganska neutral i tonen.

Nudh03

 

Concealer

Cover’s dark – täcker mörka fläckar, runt näsvingarna, under ögonen m.m

Cover’s red – en grön concealer som täcker rött

För att täcka röda märken som t ex ärr, finnar etc. kan man först applicera den gröna för att dämpa det röda, och sen ha cover’s dark ovanpå för extra täckning och för att dölja det mörka för en jämn hudton.

Jag brukar ha lite problem med concealers i puderform just under ögonen eftersom jag tycker det känns lite torrt, framhäver fina linjer m.m. Men det ska bli jätte intressant att testa denna lite mer. De har otroligt bra pigment och täcker bra vilket är jätte positivt. Det är inga problem att täcka t ex en finne och dämpa det röda.

Nudh05

Veil

Veil Pale Nudh – Transparent puder att använda ovanpå foundation, fixerar och mattar ner blank hud.

Jag har inget prov på denna men jag skulle gärna testa om den är lik mineral veil från Bare minerals eller om den är bättre/sämre. Jag har använt mineral veil i många många år men jag är inte supernöjd egentligen, har bara inte hittat något bättre.

Här är en före- och efterbild på Nudh minerals foundation och concealer.

Jag valde att inte ha någon primer under, och inte heller något puder ovanpå. Jag applicerade med Bare minerals Handy-buki kabukiborste. Jag behöver använda concealer för att dämpa mina fläckar i huden och finnar m.m. Som ni ser är inte min hud i speciellt bra skick just nu. På sista bilden ser ändå min hud OK ut och jag skulle kunna gå ut och se ut så. Absolut! Min egna hud syns ändå igenom och det känns inte som en tjock mask på huden. Jag tycker inte heller den framhäver mina porer extremt mycket utan det känns helt okej. Hållbarheten kan jag inte uttala mig om tyvärr.

nudh06

 

2 svar till “Nudh mineral – swatches och första intryck

  1. L 5 juli 2014 kl. 11:37 e m

    Hej
    Min hy är som din ungefär eller värre ibland och mitt slut resultat är betydligt bättre. Hoppas du inte tar illa vid dig men använder du rätt penslar och rätt tekniker?

    • lulillan 31 augusti 2014 kl. 11:17 f m

      Jag har använt mineralsmink i många år och även testat väldigt många olika penslar och tekniker. Oftast är det olika med olika sminkmärken vad som funkar bäst så absolut ska man testa sig fram och inte ge upp på en gång om det inte blir perfekt eller som man tänkt sig. Jag använder det smink och de tekniker som jag tycker är bäst för mig och just nu är det inte mineralsmink som jag får bäst resultat med så därför använder jag det inte. Däremot är jag periodare med det mesta så det kan ändras!

Kommentera

