Jan Marini hudvård

Jag har äntligen tagit mig i kragen och testat hudvårdsprodukter från märket Jan Marini. Jag har varit nyfiken på det i flera år men inte kommit mig för med att testa. Jag har ju använt MD Formulations i ett par år och varit nöjd med det. Ville dock testa något annat så det har jag gjort nu.

Jag valde att köpa ett startkit för normal/kombinerad hud. Priset ca 1600 kr och detta kit innehåller:

Produkterna i kittet är beräknade att räcka 8-10 veckor. Alla produkter i kittet är storleken av en halv originalprodukt förutom rengöringen som är 40% i storlek av ordinarieprodukt. Alla produkter används både morgon och kväll förutom solskyddet som endast används dagtid. Jag köpte mitt kit från Skincity.

Rengöringen lämpar sig för bland hy, fet hud, hud med finnar/akne, mogen hy och normal hud. Den är lite mjölkig i konsistensen och påminner lite om rengöringen från MD formulations för normal hud (jag brukar däremot mest använda MD:s rengöring för fet hud som är i gel-form). Den torkar inte ut min hud men den lämnar inte heller någon fet hinna på huden (som jag upplever att en del rengöringar gör). Det känns som den gör rent på djupet och den passar mig perfekt nu vintertid. Den känns både skonsam men ändå effektiv. Jag har ju lite fetare hudtyp och får lätt finnar och utslag så jag behöver något som verkligen gör rent på djupet. Däremot är min hud också lite känslig och kan lätt bli yttorr vintertid så jag vill inte ha något som torkar ut för mycket. En fullstor flaska innehåller 237 ml och kostar ca 329 kr. Den innehåller glykolsyra och sorbitol.

Behandlande serumet C-Esta Serum är ett lite gulfärgat rinnande serum som är lite tunt i konsistensen. Det luktar väldigt gott! Passar alla hudtyper och ska öka collagenproduktionen i huden. Ska ge en fastare, slätare och yngre hud. Den ska även ge en jämnare hudton. Jag upplever främst att denna ger min hud fukt och lite lyster. Huden blir mjuk och möjligen något lite fastare. Däremot har jag inte speciellt mycket rynkor så jag kan inte uttala mig alls om hur det fungerar på en mer mogen hud. Serumet går snabbt in i huden och jag gillar det på alla sätt och vis. En fullstor flaska på 30 ml kostar ca 900 kr så det är lite i dyraste laget för mig. Det känns ändå som det är drygt och en pump räcker långt!

Bioclear Lotion är steg 3 i denna hudvårdsserie. Passar väldigt bra för vuxna med akne men jobbar även anti-age. Den här produkten innehåller en kombination av glykolsyra,  salicylsyra och Azelaicsyra. Ska även vara bra för missfärgningar, stora porer och fina linjer. En perfekt produkt för mig då den jobbar på alla mina problemområden! Det är en genomskinlig lotion som även den går snabbt in i huden. En pump är dryg och räcker långt. En fullstor flaska innehåller 30 ml och kostar ca 600 kr.

Transformation Cream är en återfuktande kräm som passar blandhy, känslig hud, normal hud och torr hud. Även denna luktar ganska gott. Jag är van med MD formulations som inte luktar någonting alls. Denna kommer i en burk och innehåller 28 ml, kostar ca 800 kr. Jag föredrar normalt helst produkter i tub eller flaska med pump. Det känns mer hygieniskt. Däremot upplever jag att denna kräm funkar helt ok för mig även fast jag har fet hud. Min hud känns återfuktad och torrhetslinjer har försvunnit. Ändå blir min hud inte överdrivet jätte blank eller fet. Dock tror jag den skulle bli lite för tung för mig sommartid.

Jag har bara hunnit testa dessa produkter i någon veckas tid än så länge men jag återkommer med utförligare recension när jag testat dem mer. Än så länge är jag mycket nöjd. Visst har det poppat upp några finnar men det gör det oftast när jag byter hudvård. Jag upplever att min hud är mer återfuktad, mjukare och något lite jämnare i hudtonen.

Kommentera

