Appliceringstips concealer under ögonen

När man blir äldre och får mer fina linjer/rynkor under ögonen så är det lätt att concealer framhäver dessa linjer ännu mer. Tricket är att inte applicera för mycket och bara där du absolut behöver det. Jag har testat olika varianter (både olika concealers, men också att applicera med fingrar, pensel osv.) och det jag märkt på senare tid funkar bäst för mig är att använda en fuktad beautyblender! Appliceringen blir lätt och naturlig. Detta gör jag med min vanliga foundation från Kett Cosmetics som är en krämfoundation som har hög täckning.

beautyblender

Använder man en concealer som redan är väldigt lätt i konsistensen kanske inte detta funkar lika bra. Däremot upplever jag att det blir bäst resultat med något högtäckande men att applicera det lätt.

Efteråt använder jag en liten fluffig pensel för att applicera ett tunt lager med puder för att fixera. Detta för att få ett hållbart resultat. Just Kett Cosmetics foundation är vattenfast så den sitter verkligen även fast det regnar, om tårarna rinner, om man svettas eller vad som helst. Det är också en stor anledning till varför jag gillar den så mycket även som concealer. Jag blir lätt tårögd när solen skiner, när det blåser eller vad som helst, och vanlig concealer brukar rinna och se riktigt dålig ut nästan på en gång. Denna gör även att kajal och mascara på nedre fransarna håller sig snyggt längre. Jag pudrar lite extra närmast franskanten bara.

Eftersom jag även använder denna som foundation så brukar jag applicera lite extra bara där jag behöver (t ex vid finnar, ärr eller utslag). Det smälter fint in i huden och jag behöver inte vara orolig att nyansen inte passar. Har man en finare hud och inte lika mycket att täcka så är beautyblendern perfekt att även applicera foundation i hela ansiktet! Det blir naturligt och fint resultat! Jag föredrar mest pensel då det ger högre täckning eftersom jag har pigmentfläckar i ansiktet som jag vill täcka.

Kommentera

