Highlighter och countouring

Jag har tänkt att jag ska försöka lära mig detta lite mer ordentligt. Jag är normalt oftast lite ”lat” och använder mest bara lite rouge eller bronzer på mina kinder. Jag applicerar den lite grann för att få lite smalare ansikte och mer framträdande kindben men det blir inte riktigt perfekt.

Min favorit jag använder mycket nu är Daniel Sandler bronzer ”Fiji”. En favoritprodukt då den inte har den där smutsiga bruna/orange tonen i sig utan mer röd vilket ser mer naturligt ut. Speciellt på oss blekfisar!

bronzerjämförelse

Mer vanlig rouge då? Ja då brukar jag använda krämrouge ganska mycket nuförtiden. Antingen Stila convertible colour i Lillium eller så använder jag någon av de jag har från Kett Cosmetics.

kettdaiquiri

Här är Kett Daiquiri till vänster och Stila Lillium till höger. De är ungefär lika, en varm rosa/aprikos ton. Den andra jag har (Caicos) påminner lite om Daniel Sandler Fiji bronzer. Fiji har lite ”glow” i sig men det har inte Caicos så det beror lite på vad man är ute efter, annars funkar de ungefär lika för mig.

Nu på vintern när min hud är blekare och mer kall i tonen (jag har normalt en ganska neutral underton) så vill jag oftast ha en mer kall rosa ton. Det ser mer naturligt ut. Så på sista tiden har jag faktiskt börjat att använda ett rouge från Lily Lolo (i lös form) som heter Surfer Girl. Det blir fina rosiga vinterkinder🙂 Den är dessutom helt matt vilket jag gillar. Jag har tyvärr ingen bild på det själv men kika här till exempel för swatchbild.

Nu tänkte jag gå över till att använda en bättre produkt för contouring. Dvs en mer grå/brun nyans som liknar mer den skuggan som blir på huden. Många använder t ex NYX blush i nyansen Taupe. Jag som gillar krämprodukter mycket (ser så naturligt och fint ut, framhäver sällan fina linjer osv.). Jag tänkte testa en foundation från Graftobian i nyansen Soft Wisp. Ska visa bilder sen när jag får hem den. Jag vill gärna ha en puderprodukt också och jag funderar på att skaffa mig Taupe från Nyx.

Som highlighter så har jag några krämprodukter sen tidigare men jag har nu köpt ett puder som jag tror mycket på. Det är Becca Shimmering Skin perfector pressed i nyansen moonstone. Den ska inte framhäva porer och fina linjer lika mycket som många andra highlighters gör (allt med skimmer tycker jag framhäver extra mycket). Swatch och mer info finns t ex här. Ibland behöver man ju inte heller ha skimmer, utan det räcker att ha något som är någon nyans ljusare än den egna hudfärgen. Är man blek så kanske det kan vara svårt att hitta något som är ljusare! Jag har två foundations från Kett som är något ljusare än min egen hudton (O1 och N1). Den jag använder normalt som foundation är R1. Detta ger ju en mer naturlig look och kanske är lättare dagtid att bära då det inte ger något skimmer alls. Har man fet hud som jag har och dessutom fina linjer vid ögonen och stora porer på kinderna så vill man ju helst inte framhäva dem mer än nödvändigt.

kettcream3

Kett Creme foundation i olika nyanser. R1 är den jag använder normalt och även R3 på sommaren, men N1 fungerar bra som en highlighter när man inte vill ha skimmer.

 

Kommentera

