Testat solskydd: Vichy SPF 30 Capital Soleil Dry touch

Jag har varit nyfiken på detta solskydd sedan ungefär ett år tillbaka men det har alltid varit slutsålt när jag försökt att få tag i det. För någon vecka sedan hittade jag det och slog till. Jag har använt det flitigt sen dess. Visserligen i extrem hetta så det var väl inte super nedmattande på mig med fet hy men det tror jag inget hade varit i den värmen som var (närmare 30 grader och sol).

Jag gillar att det ändå känns lätt på huden och mattar ner. Jag får inte finnar av det.

Det jag inte riktigt gillar är att min foundation inte riktigt vill appliceras lika mjukt och fint som vanligt. Det känns som att man alltid måste välja antingen eller, jag har inte hittat någon superbra kombo som verkligen funkar. Denna gör sig säkert utmärkt med puderfoundation/mineralfoundation.

Det jag inte riktigt gillar nr 2 är att om man applicerar rikligt av krämen så får man som en vit hinna och solskyddet vill nästan korva sig och lägger sig ovanpå huden. Det torkar snabbt så det gäller att ta en del av ansiktet åt gången och inte smeta på överallt för då hinner man inte få in den i huden innan den torkar.

Detta är inget solskydd jag skulle ha om jag skulle vara ute mycket i solen en hel dag eller på en utlandsresa etc. Däremot en vanlig dag i Sverige under sminket där jag kanske bara är i solen en timme eller två. Den skyddar absolut men just att man inte kan ha ett rejält tjockt lager gör att jag inte skulle lita på den en hel dag. Då måste den appliceras på nytt flera gånger och jag vet inte hur den fungerar på det sättet.

Nu var jag mest ute efter ett solskydd under sminket så sett ur den synpunkten så är detta ett bra skydd. Gillar nedmattande effekten som jag tycker fler solskydd borde ha för oss med fet hy. Många får ju också fetare hy under sommaren när det är varmare ute.

Kommentera

