Testat solskydd

Jag har testat ett par nya solskydd i sommar. Jag ville ha ett som fungerar med fetare hudtyp som inte känns så tung och fet på hyn och som inte ger finnar.

De jag testat den här gången är två som jag köpt från Apoteket. Jag använder även ett från Peter Thomas Roth när jag ska vara i solen mycket som har SPF50 och som jag skrivit om tidigare. Dessa ville jag ha mer under make up dagar när jag inte ska vara så mycket i solen.

Eftersom jag använder krämfoundation så måste jag ha ett solskydd som inte känns fett alls, för annars blir det för mycket för min feta hud.

Jag har även lätt att få finnar av för feta hudkrämer (trots att de är såna som är speciellt för ansiktet, skulle ALDRIG använda ett solskydd för kroppen i ansiktet).

Det första jag provat är Eucerin Sun Fluid Face Mattifying fluid – SPF50

8745-1

Det är en oparfymerad sollotion med hög solskyddsfaktor för ansiktet. Sollotionen ska vara lätt att applicera och ska även ge huden en matt och len yta. Lämplig för känslig hud och kan användas efter peeling och laser behandlingar. Den passar normal eller blandhy.

Jag upplever denna som väldigt rinnig i konsistensen, den är väldigt vit och luktar starkt av vanlig solskydd (det är ju en speciell doft). Jag upplever den inte alls som speciellt nedmattande faktiskt. Så lite besviken är jag på det. Den jag annars har från Cliniderm som är nedmattande den är verkligen det och jag älskar just den egenskapen hos det solskyddet. Vore det inte för att jag fick finnar av den så skulle jag kunna använda den varje dag som en nedmattande primer nästan. Så bra är den. Dock bara SPF25.

 

Över till den andra:

Avène Cleanance Solaire – SPF 30

avène-cleanance-solaire-spf-30-50-ml-0

Krämen är utvecklad för en känslig hud med hög talgproduktion. Passar hudtyper med tendens till acne. Innehåller zink gluconat som lugnar huden och talgreducerande pumpa-exktrakt. Avène Cleanance Solaire innehåller ett högt solskydd mot både UVA-och UVBstrålning tack vare en kombination av kemiskt, organiskt och mineralfilter. Mycket lätt, behaglig konsistens som återfuktar och skyddar oren hud. Med ett högt innehåll av Avène thermalvatten, och med dess lugnande och anti-irriterande egenskaper, dämpar den snabbt irritation. Absorberas snabbt, ger huden en matt yta. Fotostabil (håller samma skydd i minst 2 timmar). Parabenfri, mycket vattenresistent
Jag gillar faktiskt den här bättre, den är inte så den gör min hud matt tyvärr men den har ändå mycket annat jag gillar. Den luktar visserligen mycket av vanligt solskydd men den har liten annan doft också. Jag får inte finnar av den och det är ett stort plus! Den har en smidig pumpflaska/tub som jag gillar. Den är bra i konsistensen också och går snabbt in i huden. Lämnar ingen vit hinna.

Då jag inte solar speciellt mycket kan jag inte avgöra om de skyddar bra men jag har inte bränt mig i solen av dem och jag har inte heller fått mer pigmentfläckar eller liknande. Vill jag vara i solen mycket (t ex ibland har man ju inget val om man ska vara ute en hel dag) då använder jag helst Peter Thomas Roth SPF50 som jag vet är pålitligt. Dessa andra är ju prisvärda och fungerar mer till vardags. Däremot önskar jag att det fanns något som var lika nedmattande som Cliniderm men som inte gav mig finnar och med något högre SPF (helst 30 eller mer).

Kommentera

