Joe Blasco Ultrabase foundation (uppdaterat)

Jag har varit lite nyfiken på Joe Blasco foundation så jag passade på att beställa ett litet prov med min senaste beställning från Camera Ready Cosmetics. Att välja nyans är ju alltid lite svårt när man får förlita sig på bilder man hittat på nätet. Jag valde i alla fall nyansen Alabaster. Mest för att den såg ut att vara ljus.

Joe Blasco foundation har hög täckning, ger en matt yta och har lång hållbarhet. Den innehåller 55% pigment så det är mer än vanliga foundations man köper i vanliga affärer. Att jämföra med t ex Kett Cosmetics som också innehåller mycket pigment.

Just Alabaster är en nyans som tillhör oliv-serien som inte innehåller något rött/rosa pigment alls. Den ska vara bra för vinterblek hud när man vill få bort rosighet. Det gul/gröna dämpar det röda i huden.

Joe Blasco används av modeller, makeupartister, skådisar m.m. och är kanske inte något jätte känt märke bland ”vanliga människor”. Det finns inte heller att köpa i vanliga affärer så det kan ju vara en anledning i sig. Joe Blasco finns däremot att köpa hos Hudoteket.

Priset utomlands är ca $24 för en burk och här i Sverige 409 kr.

Om jag ska jämföra Alabaster med min vanliga Kett Creme foundation i nyansen R1 så är Alabaster något mer persikotonad och inte lika beige i tonen. R1 är då mer beige. Däremot upplever jag dem ganska likvärdiga på huden när de är mer utblandade. Alabaster är något ljusare, inte mycket men ändå lite och det passar mig bra vintertid.

joeblasco1

joeblasco2

Ingen av dem är speciellt jätte ljus och passar egentligen inte mig när jag är riktigt vinterblek. Men jag kommer ändå undan med dem om jag applicerar ner på halsen.

Kett R1 är mer neutral i tonen tycker jag och den går mer ihop med min hudton. Jag tror säkert jag kan få Alabaster att funka också. Det blir ju lite annat när man applicerar den i ansiktet. Det blir inte lika tjockt som såhär på handen.

Annars tycker jag de är ganska lika i konsistens, täckning osv. Ett litet prov är ju inte tillräckligt för att kunna ge någon utförlig recension men ett första intryck är att det verkar vara en bra foundation. Nu är jag så pass nöjd med Kett så jag tror inte jag kommer att beställa någon fullstor burk med Joe Blasco. Hade det funnits bättre (något ljusare) nyanser så kanske! Det jag saknar är ju en nyans som är som R1 men lite ljusare!!

Det finns ljusare Kett (både O1 och N1 är ljusare men då blir det fel underton för mig).

****************

Uppdatering:

Jag har nu hunnit testa Joe Blasco lite mer på huden. Det lilla provet jag beställde räcker faktiskt riktigt långt. Jag gillar den! Den smälter in fint i huden och den känns lik Kett på många sätt och vis. Jag tycker kanske att den till och med täcker något bättre än Kett utan att det behövs något jätte tjockt lager. Hållbarheten är ungefär densamma och jag är riktigt förtjust i denna foundation.

Här är en nyare jämförelse-bild där man ser hur lika de faktiskt är i tonen ändå….

cremefoundations

Jag tycker faktiskt att Kett är något annorlunda i konsistensen nu mot när jag först provade. Den är mer torr. Svårt att förklara men Joe Blasco är sådär härligt krämig utan att kännas fet eller flottig. Som Kett var när jag först provade. Love it! Nu vet jag inte om det är för att jag nuförtiden använder en stor burk av Kett och inte de små refillerna. Kanske är konsistensen annorlunda för att den inte blir lika varm? Jag måste ta reda på om de gjort om formulan på något vis.

Jag har provat Joe Blasco med Skindinavia Primer och Skindinavia setting spray (den för fet hud) och den håller bra på huden. Visst blir jag blank och fet i huden men den sitter ändå kvar. Den smälter inte bort under dagen.

Jag måste bara beställa en fullstor burk av Joe Blasco och även lite nya prover på fler nyanser som kanske kan funka när man fått lite färg eller använt BUS i sommar.

Jag köpte mitt prov på Camerareadycosmetics.

Har även skrivit en liten recension här och det kommer mer bilder senare då jag beställt fler prover på några fler nyanser av Joe Blasco.

 

Ett svar till “Joe Blasco Ultrabase foundation (uppdaterat)

  1. Ping:Recension: Joe Blasco Ultrabase foundation | lulillan

Kommentera

