Testat: Cover FX Natural finish Oil-free foundation

Jag har nämnt några gånger tidigare att jag varit nyfiken på att prova något från märket Cover FX, men eftersom det inte säljs i Sverige så är det inte lika lättillgängligt. När jag såg att Marlena (MakeupGeek) gillade denna foundation så blev jag ännu mer sugen eftersom jag vet att hon även gillar Lancome Teint Idole som är min favorit.

Nyanser är alltid svårt när man ska försöka lista ut vad som kan passa via bilder på nätet. Just denna foundation finns det inte så jätte mycket swatches på heller utan jag gick på vad jag trodde. Jag valde den ljusaste nyansen med kall underton (P20). En ren chansning, för jag hade också kunna välja den ljusaste av de mer neutrala tonerna (N1). Hur som helst så tror jag ändå att P20 funkar skapligt på mig och den är definitivt inte alls jätte rosa/kall i tonen.

coverfxnaturalfinish

Detta är en vattenbaserad oljefri foundation som ger fukt åt huden med flexibel täckning (antar att de då menar att man kan välja själv genom olika appliceringstekniker etc.). Jag upplever att den faktiskt täcker riktigt bra. Den innehåller också vitamin A och E som ska lugna huden och dämpa inflammationer, minska rodnader, samtidigt som den jobbar anti-age. Den ska även ge naturlig finish på huden samtidigt som den håller länge (vatten-resistent).

Den innehåller inte parfym, parabener, sulfater, talk och mineraloljor. Jag tror den är tänkt att även fungera för lite känsligare hudtyper.

Den kommer i en praktisk tub, jag gillar förpackningen. Den är i plast, den är lätt att ta med sig och lätt att få rätt mängd foundation. Priset är $40 och det är ju en ganska dyr foundation.

Den känns återfuktande på huden, den torkar inte matt utan förblir lite klibbig på huden (ungefär som en lite fetare hudkräm). Jag är mer van vid Lancome Teint Idole Ultra som torkar till en semi-matt finish men som ändå inte känns torr el onaturlig. Den känns väldigt skön och lätt på huden.

Här är en jämförelse av nyansen P20 mot min vanliga Teint Idole Ultra i nyansen 005 (den ljusaste och min ”vinter-nyans”).

lancomevscoverfx
Lancome är mer rosa i tonen och jag tycker Cover FX är mer neutral i tonen. Här syns också att Lancome torkar mer matt på huden.

Jag kan tänka mig att Cover FX passar bättre på vintern när huden är mer torr eftersom det är en mer återfuktande foundation. Lancome har dessutom lite SPF i sig vilket ju kan vara bra på sommaren när man är ute mer.

Här har jag testat den i ansiktet utan primer och utan puder.

Coverfxfoundation

Eftersom frågan alltid brukar komma var jag köpt en produkt så kommer svaret här: Beauty Bay. Det var det enda stället jag kunde hitta som kunde skicka till Sverige.

Jag måste testa denna mer för att kunna säga något om hållbarhet och liknande. Jag vet inte riktigt ännu om jag tycker denna är bättre el. sämre än min favorit från Lancome. Rent spontant så är det en bra foundation men eftersom Lancome finns överallt och är lättare att få tag på så väger det ganska tungt.

2 svar till “Testat: Cover FX Natural finish Oil-free foundation

  1. Andrea/Slams 28 maj 2013 kl. 11:30 f m

    Oj! Superfint resultat! Många plus för att den är så ren också. Ser fram emot att höra hur den sitter kvar. ^^

    • lulillan 14 juni 2013 kl. 10:58 f m

      Jag har tyvärr inte hunnit testa denna så mycket då jag fastnat för Kett Creme foundation istället. Men när jag väl testat mer så återkommer jag med fler synpunkter!

Kommentera

