Kett foundation – fortsättning

Jag har tidigare skrivit om Kett Fixx foundation men den nyans jag beställde första gången var inte helt rätt för mig (N3).

Nu har jag fått hem två nya nyanser R1 och N1 och här visar jag dem bredvid varandra. Jag har beställt från Camera Ready cosmetics.

kettn1n3r1

Jag har alltså köpt refill som är billigare. De finns även att köpa i vanliga ”burkar”. Nyansen N1 är riktigt ljus vilket jag tycker är positivt. Däremot är R1 ganska mörk för att vara den ljusaste nyansen i den med mer röda undertoner. Dessa smälter in i huden fint så jag upplever att man kan komma undan med en nyans som kanske inte egentligen funkar till 100%.

kettn1n3r1_2

Här är swatches. Som ni ser så är det väldigt stor skillnad på dem och det är ett väldigt stort hopp mellan N1 och N3. Jag hade önskat att R1 var något ljusare för det hade varit en perfekt ton för mig. Däremot är helt klart R-tonerna närmare mina färger.

Jag beställde även ett prov på Hydro foundation som är en flytande foundation som man även kan använda med air brush.

ketthydrofoundation

Den är i nyansen R1 och det är en bra match för mig. Den är ganska rinnig i konsistensen och jag upplever den inte som jätte täckande på huden. Den är mer för någon som vill ha en naturligare look och inte har så mycket att täcka. Jag ska givetvis prova den i ansiktet någon gång och återkommer då med fler synpunkter.

Det jag gillar med Kett Fixx creme foundation är att den känns ganska tunn på huden trots att det är en kräm. Andra är mer tjocka och det känns som de kanske täpper till porer lite mer än vad denna gör. Den känns även mer naturlig på huden av den anledningen. Jag jämför mest med Cinema Secrets och Mehron eftesom det är dem jag provat.

*******************************

Jag har provat Hydro foundation nu i ansiktet och den känns lätt och behaglig på huden, ger snygg finish. Däremot täcker den inte det som jag behöver (jag har både pigmentfläckar och gamla akneärr m.m.). Den torkar faktiskt till ganska matt, den är inte riktigt så ”glowig” som min bild ovan vill säga. Nu har jag testat den ovanpå Dermalogicas Skin perfect primer så det kan ha haft betydelse. Jag ska prova den direkt på huden utan primer också.

Jag fick toppa med Bare minerals Ready foundation för att kunna känna mig helt bekväm med den. Annars kan jag tycka det är en perfekt sommar-foundation för den med mindre imperfektioner som inte behöver så mycket täckning utan bara vill jämna ut hudtonen något. Den känns behaglig på huden och syns knappt. Perfekt för den som vill ha en mer naturlig look. Den innehåller inte olja eller silikon. Det är en vattenbaserad foundation som inte innehåller någon parfym.

Kommentera

