Bare Minerals Ready foundation

Jag har glömt att skriva om att jag testat denna nya foundation från Bare Minerals!

baremineralsreadyfoundation

Jag passade på att köpa hem ett exemplar när Skincity hade smyglansering tidigare i vår. Jag har testat den i ungefär en månad nu och känner att jag kan ge ett omdöme om den.

Det är alltså mineral foundation i fast form. Man behöver ytterst lite för att få mycket täckning. Den är mer hållbar än den vanliga lösa varianten (12 timmar mot 8 timmar) och ska ge en naturlig finish på huden. Jag tycker faktiskt att den kombinerar det bästa av original formulan och matta formulan. Den ger inte samma glow som original formulan och den känns inte lika torr/matt som den matta. För mig är den perfekt. Den innehåller SPF 20 vilket också är ett plus för mig.

Precision face brush är en ny platt borste som ger mycket täckning. Jag kan tycka det är lite svårt med appliceringen med en sån borste. Jag är mer att jag vill bygga på täckningen lite gradvis. Det ger för mig också ett mer naturligt resultat. Jag använder tapered blush brush till att applicera denna foundation och det är perfekt. Den är mer fluffig men lite mindre än t ex flawless face brush så det är lättare att komma åt runt näsan m.m. Den är också utmärkt om man bara vill ha ett tunt lager ovanpå en BB-cream eller en flytande foundation för lite extra täckning.

Nyanserna är lite annorlunda mot de vanliga så det kan vara lite svårt att hitta rätt. Jag använder nu R170 som då heter fairly light, däremot tycker jag den är ljusare och inte fullt lika gul i tonen som fairly light i original formulan. Den är ljus och neutral i tonen och passar min vinterbleka hy perfekt. I original formulan har jag varit tvungen att nästan ner i nyansen fair för att få den tillräckligt ljus för mig. Jag har även använt fairly medium som är lite mörkare men inte gul i tonen utan mer kall åt rosa hållet. Jag tycker överlag att många mineral foundations drar mycket åt gula hållet.

Den känns knappt alls på huden, jag tycker inte den sticker/kliar fullt lika mycket som original formulan kan göra ibland. Den är dessutom väldigt dryg och man behöver som sagt väldigt lite för att få full täckning. Det misstaget man kanske kan göra i början är att man applicerar den fel (swirl, tap, buff som med vanliga lösa mineral foundations) istället för att bara dutta den i dosan och sen svepa med långa drag i ansiktet. Ett annat misstag kan vara att man applicerar för mycket så det ser kakigt ut. För mig funkar det bäst att alltid ha primer under och ett tunt lager mineral veil för att matta ner ytan och få en jämn och torr yta att börja applicera foundation på.

Detta är en utmärkt sommar foundation för mig då jag oftast går över till mineraler. Smidig att ha med sig även på resa, till skillnad från de lösa som ibland kan yra runt lite i väskan. Trots de nya lite bättre locken som går att stänga igen så blir det ändå lite spill.

En före och efter-bild.

baremineralsreadyfoundation

Kommentera

