Kett foundation – swatches och första intryck

Om man brukar kolla på Wayne goss (Gossmakeupartist) på You tube så har man nog inte missat att han gillar Kett foundations. Jag har varit nyfiken! Så jag beställde en refill för att testa. De kostar ca $15 vilket inte är allt för mycket när man inte vet vilken färg man behöver eller om man ens gillar formula m.m.

De finns att köpa hos Kett Cosmetics, Camera ready cosmetics, PAM (precious about makeup).

Det finns alltså att köpa i refill och det finns även tomma paletter att köpa där man kan välja sex nyanser (valfria). Perfekt om man vill ha olika nyanser för vinter/sommar och om man vill ha någon mörkare för shading eller ljusare för highlighting. Det går även att köpa hela Oliv-paletten eller hela Ruby-paletten osv.

Det finns tre olika kombinationer: Oliv, Ruby och Neutral.

Det går även att köpa i burk, då kostar de $30 styck. Dessa innehåller inte olja, är vattenfasta, kan ge full täckning om man vill det. Den sägs passa på alla hudtyper och ska inte kännas tunga eller feta på huden. Innehåller dessutom vitamin A och E. Dessa är vaxbaserade (som t ex Maqpro).

Nu har jag bara köpt en nyans och det är N3. Den är väldigt mörk och väldigt gul/orange för att kunna kallas neutral. Det är i alla fall min åsikt. Den går att blanda in skapligt i huden och då skulle den ev. kunna funka när jag fått lite mer färg. Däremot är jag mer nyfiken på Ruby-serien som är mer åt rosa/röda hållet.

kettN3
Kett Fixx Creme – N3

Som ni ser är den helt galet fel för min hudton. Synd att de inte var mer neutrala när de ändå heter ”Neutral”.

Den är annars krämig och alldeles underbar på huden, den verkligen smälter in i huden. Den ser väldigt naturlig ut och den känns lite lättare än t ex Cinema Secrets.

En jämförelse med Cinema Secrets:

kettvscinemasecrets

Det är tyvärr svårt att hitta bra swatches på Kett foundation så därför är det alltid svårt att veta vilken nyans man ska välja.

Det finns även en flytande foundation som heter Hydro foundation. Jag vet inte så mycket om den alls faktiskt, men är lite rädd att den kanske inte alls ger samma täckning. Annars är den säkert fin på huden. Den kan även användas med airbrush, eller med pensel/svamp. De finns bara i Olive eller Ruby, inte i Neutral. Pris $30 för 35 ml.

Jag har inte riktigt kunnat testa denna foundation så mycket som jag skulle vilja eftersom nyansen är så fel för mig. Jag kan inte riktigt säga om den funkar på min fetare hudtyp eller om den håller en hel dag. Jag ska försöka testa den här hemma i lugn och ro nån dag när jag inte behöver gå ut och visa mig för folk. Ingen idé att köpa annan nyans om den ändå inte fungerar med min hudtyp.

Någon som testat denna? Eller något annat från Kett Cosmetics?

Jag har beställt förut från både CameraReadyCosmetics och PAM och jag har inte haft några problem alls. Jag beställer ofta från utlandet så det i sig är ingen stor grej för mig. Det är ju trist bara när något tar slut och man måste vänta några veckor på att få hem det i brevlådan. Inte lika smidigt som att bara gå ner till affären och köpa mer.

*****************************

Jag passade på att beställa hem två Kett creme foundation refills nu när Camera Ready Cosmetics hade 10% rabatt. Så jag ska prova R1 och N1 för att se om de eller en kombination av dem funkar bättre för mig nyansmässigt. Jag tog även med ett prov på Hydro foundation i R1 för att se hur den är. Återkommer!

Kommentera

