Skindinavia Setting Spray

Jag har länge varit nyfiken på sk. setting spray eftersom jag har fet hud och min make up brukar vilja glida av framåt lunch ungefär. Det är egentligen inget konstigt eftersom det då gått ca sex timmar från att jag applicerade min foundation. För att hålla hela dagen måste jag ha nånting som sitter där det sitter i ca 10-12 timmar.

Jag fastnade för Skindinavia eftersom de verkar ha fått mycket goda omdömen, det är även Wayne Goss favorit (Gossmakeupartist). Ursäkta om jag tjatar på om honom hela tiden men jag tycker han gör bra och intressanta videos.

skindinavia-makeup-finishing-spray

Jag beställde i alla fall två st olika och fick då en i reseformat på köpet. Jag har The original och No more shine. De finns i två olika storlekar 120 ml ($29) och 240 ml ($39).

Original formulan passar bäst för normal till kombinerad hud. Den gör att make up håller i 16 timmar. No more shine gör ungefär samma sak men den passar en mer oljig hudtyp och kontrollerar oljan/blankheten i huden.

Det finns även en Bridal som jag tror ger lite mer lyster till huden. Det var inte det jag var ute efter i första hand, men den är säkert fin på någon med torrare hudtyp.

Hur fungerar det då?

Huden har normalt ca 32 grader vilket gör att fukten försvinner snabbt som gör att huden blir torr och sminket försvinner. Det kan även göra att huden blir mer blank och fet för att motverka det torra, som gör att sminket glider av. Skindinavia lägger sig som ett lock ovanpå huden som gör att fukten håller sig kvar längre. Den kyler ner huden lite grann kan man nog säga. Den påstår sig inte täppa till porer, den är lätt på huden, fungerar även om man är känslig, oljefri och fri från parabener.

Urban Decay har liknande setting spray ( t ex De Slick eller All nighter) men det är tydligen Skindinavia som ligger bakom dem. Kan vara intressant att veta.

Jag beställde direkt från Skindinavia och det kostade mig $45 för två spray i 120 ml + att jag fick en liten reseförpackning på köpet och fri frakt.

Jag har använt den ett par gånger och jag måste säga att jag tycker att huden inte blir blank lika snabbt som vanligt. Man kan även använda den innan make up för ännu mer hållbarhet. Det har jag inte provat. Min hud var inte heller lika krackelerad som den varit sista tiden efter ett par timmar med make up. Det såg fint och fräscht ut även efter 6-7 timmar utan problem.

Ska hårdtesta och återkommer med mer kommentarer!

Någon som provat Skindinavia eller andra setting sprays? Jag har bara provat MAC Fix + tidigare och det är ju inte riktigt samma sak. Den tar bort det pudriga men det ger ju inte mer hållbarhet till make up.

 

**************************************

Jag har testat denna lite mer nu och jag har provat att både applicera före och efter make up. Den jag testat mest är den för fet hud. Jag kan inte säga att det är någon ”wow” effekt alls, men däremot får huden snygg finish efter att man sprayat. Inte så pudrig som det kan vara direkt efter applicering. Den här årstiden (läs vår) när det blir varmare ute blir jag alltid blank i huden och det blir jag även med denna spray. Jag har kombinerat med min vanliga primer (Too Faced primed and poreless Pure) och min foundation från Lancome Teint Idole Ultra 24H.

2 svar till “Skindinavia Setting Spray

  1. LaGolden 22 juli 2014 kl. 3:22 e m

    Hur mycket fick du betala totalt. Dvs med din beställning + frakt och betala du tullen? Betala du shipping och handling? Vill själv beställa från skindinavia.com fast vill få rätt information först. Skulle du kunna maila mig ditt svar ASAP? Tack i för väg!❤

    • lulillan 31 augusti 2014 kl. 11:15 f m

      Ursäkta sent svar! Jag har inte betalt någon tull från Skindinavia utan bara den frakt man ser när man går in och beställer. Ibland är det även fraktfritt!

Kommentera

