Tips: Videos om foundation

Lisa Eldrige har en ny serie videos om att välja foundation! Kolla in!

Bra tips både om att välja rätt nyans och formula beroende på hudtyp. Speciellt bra det här att man ska välja en foundation nyans som gör att man får samma färg på kroppen/halsen/ansiktet. Det är ju det som är så svårt för mig eftersom jag har mycket ljusare på halsen än i ansiktet. Jag har pigmenteringar i ansiktet så har jag en för ljus foundation så ser dessa partier just grå ut.

Nu är mina pigmenteringar lite blekta mot hur de var för något år sedan, men de finns ju ändå där. Och det är till stor del dem som gör att jag helst vill ha en ganska täckande foundation även till vardags. Jag har även andra märken i hyn, t ex gamla röda märken efter finnar/akne. Jag har inte gropiga ärr men just röda prickar, en del nästan blå/lila. Det är inte så snyggt.

Jag har många nyanser i min hud men för att matcha halsen och resten av kroppen måste jag ha en nyans ljusare än jag kanske egentligen skulla ha om jag bara tittade på ansiktet. Mina kinder är dessutom väldigt röda/rosa men resten av min kropp är mer neutral eller lite åt gula hållet. Däremot om jag väljer en för gul foundation i ansiktet ser det väldigt onaturligt ut eftersom min hals är i princip kritvit!

Det som inte alls funkar på mig är när foundations blir för orange. Det gäller även bronzer etc. Jag har även övergått från att använda brun-rosa rouge till att gå mer mot persiko/rosa tonade och det ser mer friskt ut på mig.

2 svar till “Tips: Videos om foundation

  1. Sussie 12 april 2013 kl. 11:14 e m

    Hej! Kul att läsa din blogg! Jag tycker att jag (med åren) har fått allt svårare att hitta en riktigt bra foundation, Även jag har lite små röda märken efter acne ärr, lite smårynkor och fina linjer. I mitt tycke även något förstorade porer. Många foundations är ju helt värdelösa, de förstärker ju porernas synlighet istället för att ge ett jämnare intryck!! Hyn ser grov och ofräsch ut. Just nu håller jag på att ”prova ut” en ny foundation av de något dyrare märkena då jag tror mig ha insett att kvalitetsskillnaden (med några få undantag) är stor mellan ”budgetmärkena” och de dyrare. Har varit på Åhléns och fått ett antal testburkar. Teint Miracle, Teint Visionnaire och Photogenic Lumessence från Lancôme och Kanebo Sensai Fluid Finish. Har hittills testat Miracle och Photogenic, av dem leder Miracle. Dock var inte färgen 03 optimal för mig med min ganska ljusa vinterhy och det påverkar ju hela resultatet. Jag har alltid haft svårt att hitta toner som är tillräckligt gula. Eller ännu hellre gröna. För många år sedan hittade jag ett puder med färgen ”Olive” som var helt perfekt. Jag tycker inte att jag är särskilt röd i ansiktet utan smink men uppenbarligen tar jag upp rosa-röda toner och blir därför rödaktig i ansiktet vid fel ton på foundation. Jag har alltid haft lättare att hitta rätt färgton utomlands eftersom de ibland har andra färger än vad som köps in till Sverige. Som sagt, toner med aningen grönt i blir allra bäst på mig. Dämpar det röda men man slipper risken att istället bli orange. Sen har även jag samma problem som dig med att halsen har en helt annan ton. Inte bara ljusare utan även en helt annan färg. Det gör det nästan omöjligt att hitta en ton som både stämmer med ansiktets underton och halsens. Dock brukar detta enbart vara ett vinterproblem, efter lite solning minskar skillnaden mellan ansikte och hals. Har du några bra tips? Det låter som att flera av våra förutsättningar är rätt lika. Jag har relativt torr hy men har ändå problem med att jag blir väldigt blank och att foundation liksom försvinner under dagen.

    • lulillan 13 april 2013 kl. 9:31 f m

      Det är alltid jätte svårt med just nyanserna. Det bästa är att hitta ett märke där det finns flera olika nyanser med olika undertoner. Då är chansen större att hitta rätt! Jag har sett en del serier där det finns just ”olive” med mer gul/grön ton så det låter som det skulle passa dig. Jag tror att det är svårt att hitta rätt bland mer budgetmärken även om det säkert inte är omöjligt. Att foundation försvinner under dagen kan botas med en primer och ev. också ett setting spray. Även rätt foundation för ens hudtyp är ju ett måste.
      Det man vill undvika är ju att det blir tjockt och kakigt i ansiktet, så att kunna applicera ett så tunt lager som möjligt är viktigt för mig. Dvs att min foundation täcker bra även med liten mängd.

      Problemet just med många ljusa toner är ju att de går mer åt det rosa hållet och inte så ofta mot gula hållet. Jag har provat Lancome i nyansen 03 och den är väldigt orange på mig. Däremot är miracle väldigt bra när man vill dölja lite linjer/porer och annat. Det bästa är väl just att be om test-burkar och prova sig fram. Både för att hitta rätt färg och finish/formula. Det är en djungel och det tar mycket tid att hitta rätt! Jag beställer ofta från utlandet just för att det finns mer att välja bland. Både när det gäller märken och ofta även nyanser. Problemet då är ju att man inte kan prova innan utan man får köpa och chansa. Inte alltid optimalt…

      Ett tips annars är att söka på nätet för att se vad andra använder som har ungefär samma hudton, hudtyp m.m. Enklast är det om man vet t ex vilken MAC nyans man är (många verkar jämföra med det). Hoppas du hittar en foundation som passar dig!

Kommentera

