Nyfiken på: Foundations!

När min hud är i uselt skick, när jag är glåmig och vinterblek, då blir jag alltid sugen att prova nya foundations!

Än så länge har jag inte hittat någon som är bättre än min Teint Idole Ultra från Lancome som jag använt en ganska lång tid nu. Senaste tiden har jag blandat den lite med Teint Miracle för att få lite mer fukt i huden då jag upplevt att min hud varit ovanligt vinter-torr och tråkig.

Hur som helst så är det ett par olika jag tittat lite extra på.

Bare Minerals Ready Foundation.

Denna har jag varit nyfiken på sen jag fick veta att den överhuvudtaget fanns! Jag har använt Bare minerals ganska mycket och jag gör det fortfarande men då i original formulan. Jag gillar att applicera den lite lätt ovanpå flytande foundation för att få lite mer täckning och den där snygga finishen på huden. Tyvärr blir jag ju snabbt blank av den, fast på samma gång tycker jag den torkar ut huden. Det är knepigt det där. Jag är nyfiken på Ready för att den ska ge mer täckning och vara mer hållbar än original formulan. Sen går det ju inte att förneka att det är mer praktiskt med en pressad foundation än ett löst puder. Jag har varit lite fundersam på vilken nyans jag ska prova. Det är alltid det svåra. Jag använder lite olika i original-formulan. Från början använde jag alltid Fairly Light, men sen började jag tycka den såg så väldigt gul ut på mig. Då övergick jag till Fair på vintern. Det är den ljusaste nyansen och den är mer rosa i tonen. Sen använder jag Medium Beige på sommaren. Nu denna vinter har jag även provat en ny nyans som heter Fairly Medium som är en kall mer rosa ton men inte riktigt lika ljus som Fair. Den passar mig bra. Min hud är ganska neutral i tonen men på vintern blir jag mer kall och på sommaren mer varm/gul.

Pris ca 470 kr, 14 gram.

En annan foundation jag varit nyfiken på att testa efter att ha sett en video på You Tube av Gossmakeupartist är:

MAC Studio Fix Powder Plus Foundation

Jag har alltid tyckt att nyanserna i MAC är ganska svåra. Jag tycker oftast att NC är för gula och NW för rosa/orange. Jag har en concealer som jag tycker om och den har nyansen NC15. Däremot verkar nyanserna variera väldigt med olika typer av foundations. Det jag mest är nyfiken på med denna är att den har hög täckning. Jag är lite skeptisk just för att jag inte vet vilken nyans jag ska välja och för att jag är lite rädd att den kanske ger mig finnar. Annars funkar puder foundations bra för mig på sommaren när min hud är mer fet.

Pris ca 270 kr, 15 gram.

Och den tredje, Cover FX. Jag har varit nyfiken på märket ganska länge men inte kommit mig för att testa något ännu. Nu blev jag påmind om den för att Make Up Geek tipsade om den.

Cover FX Natural finish Oil-free foundation

Det är en vattenbaserad foundation som ska vara återfuktande och ge allt från lätt till full täckning. Den ska ge naturlig finish på huden och ska vara hållbar och vattenresistent. Innehåller dessutom antioxidanter och anti-inflammatoriska ingredienser som minskar rödhet i huden och verkar även anti-age. Det finns totalt 24 nyanser men även här är det ju lite svårt att veta just vilken man ska välja.

$40, 30 ml

Det finns även en krämfoundation som heter Total Cover Cream foundation. Den har SPF30 vilket jag tycker är toppen. Däremot är den ju något dyr med sina $42 för 10 gram. Jag gillar tanken med krämfoundations och jag gillar hur de ser ut på huden, men jag tycker de är svåra för mig med lite fetare hudtyp och som lätt får finnar.

En som jag kikat lite på är denna från Make up forever:

Make up forever Mat Velvet +

Detta är alltså en foundation som ska ge en matt finsih, vilket passar bra på min fetare sommarhud. Det som inte passar på min hud är om den blir för matt och platt för då tycker jag att alla skavanker (läs stora porer, fina linjer och andra märken/ärr etc.) syns mer än de behöver göra. Kanske att den passar någon som är yngre än mig…. Som vanligt är jag säkert mellan två nyanser i denna foundation. Nr 15 som är den ljusaste och nästa nyans som är nr 20. Det går ju alltid att ge huden lite extra glow ovanpå med hjälp av puder etc. Däremot är det svårt om fina linjer framhävs, det är ju inte jätte smickrande.

$36, 30 ml

Kommentera

