Cinema Secrets 5-in-1 ultimate foundation palette

Nu har jag varit igång igen och shoppat lite från USA. Denna gången blev det lite nytt från Camera Ready cosmetics. Jag valde bl a att prova denna foundation palett som innehåller fem olika nyanser av foundation. Det finns flera olika att välja bland och vissa nyanser kommer igen i flera olika paletter. Jag valde efter lite googlande att prova den som heter nr 5. Priset var $25 (just nu är det under 200 kr vilket ju är helt överkomligt tycker jag). Visserligen är det inte jätte mycket foundation man får men den är väldigt dryg och räcker nog ganska länge!

cinemasecretspalette5

Så här står det om just nr 5 som jag valde att prova:

Perfect for skin with warm pink, beige, and coral undertones, this multi-purpose palette of five highly pigmented foundations can be used to highlight, shade and contour, and create a custom foundation. Spreads smoothly, provides full coverage with sheer application, and ensures a soft, natural finish. Clear acrylic case snaps closed and is compact enough to stash in any bag. Includes: 501 (11), 503 (29), 506 (15), 508 (14), 509

De två ljusaste nyanserna verkar funka på mig just nu. Troligtvis är en blandning av dem allra bäst men den ljusaste är riktigt ljus vilket är positivt för den som är blek. Jag upplever den inte överdrivet rosa i tonen utan något mer neutral men kanske lite mer åt rosa hållet än åt det gula. Det var perfekta toner för mig i alla fall så det känns som jag gjorde ett bra val rent färgmässigt.

Första intrycket är att de är väldigt krämiga och högpigmenterade, täcker i princip allt skulle jag säga. Vilket är positivt för de dagar man vill det. Det gör också att de kan funka som concealer om man inte vill använda dem som foundation i hela ansiktet.

Den ska ha en ganska naturlig finish på huden och jag har bara testat den som hastigast på handen så jag kan inte alls uttala mig om det men första intrycket är ändå att den varken är jätte matt eller något speciellt ”glow” utan ganska ”vanlig” (dvs mittemellan). Den ska passa alla hudtyper men det återstår att se hur den beter sig på min fetare hud. Den täcker väldigt bra utan att kännas sådär tjock och matt på huden som många andra foundations gör. Den smälter in i huden på ett annat sätt. Väldigt krämig men ändå inte fet, svårt att förklara.

Denna ska vara ”vattentät” och hålla för det mesta (svett, vatten, tårar). Den ska därför passa bra för de som uppträder, en brud som ska gifta sig eller för någon som bor i ett varmare fuktigare klimat. Kanske gör det också att den funkar bättre på en mer fet hud? Ingen aning men jag kan ju alltid hoppas! Den innehåller ingen mineralolja vilket är bra för den som är lite känslig i huden och kanske lätt får finnar etc. Den är inte heller testad på djur. Hållbarheten ska vara 12 timmar.

En fördel med denna palett är att du får flera nyanser vilket är bra om din hud varierar mycket över året. Den är också tillräckligt liten och smidig för att enkelt ta med sig på en resa eller liknande.

Jag är verkligen nyfiken att prova denna på huden och jag återkommer med en mer ingående recension när jag provat den mer.

**************************************

Update 2013-03-23

Jag har nu provat denna på huden för första gången och här kommer ett par första intryck.

Primer = Too faced primed and poreless pure, Puder = Bare minerals mineral veil och även lite Cinema secrets Ultralucent powder

Den är lätt att applicera, täcker bra, ger fin finish på huden, den känns inte alls. Jag applicerade med min borste från Shu uemura #18.

Jag blev ganska snabbt blank, ändå har inte min foundation ”försvunnit” utan det är mest att jag blivit fet i huden. Jag måste prova mer med annan primer etc. för att kunna uttala mig om ifall det går att åtgärda så jag slipper just den biten.

I övrigt är den fantastisk och jag gillar den skarpt!

Den nyans jag använde var 503 (29).

Update 2013-03-30

Jag har nu testat även att blanda de två ljusaste nyanserna och det blir en ännu bättre nyans för mig när jag är vinterblek.

Jag provade att använda Skindinavia Setting spray och då blev jag inte fullt lika jätte blank i huden men det känns ju ändå att det är just en krämfoundation och att den blir kanske något för ”tung” för mig med fet hy. Vintertid är det helt OK men jag är tveksam till vår/sommar. Kanske om huden är i bättre skick och jag kan applicera ett tunnare lager och inte kräver full täckning som nu.

Kommentera

