Foundations – jämförelse Dior forever och Lancome Teint idole Ultra

Jag har verkligen fastnat för Lancome Teint idole ultra och jag har skrivit om den många gånger tidigare här på bloggen. Jag har även testat en ny foundation och det är Dior’s Forever foundation.

Dior Forever: Mediumtäckande foundation med mycket lång hållbarhet. Hållbar halvmatt finish. Känsla av utlimat komfort och fukttillförsel. Synligt vackrare hud omedelbart och dag för dag. Långvarigt perfekt resultat. SPF 25.

Teint Idole Ultra:  Ger en helt ny upplevelse av komfort. Den nya, ultralätta och fräscha konsistensen gör den enkel att applicera. När den appliceras med lätta svep över ansiktet smälter den genast in i huden. Resultatet är en slät, smidig och oemotståndligt silkeslen hud som är naturligt matt, utan det minsta spår av puder. SPF 15.

Båda är riktigt bra, det är det första jag måste säga. De har ungefär samma täckningsgrad vilket jag anser som medel eller något mer. Dior’s foundation är lite mer matt på huden och jag kan inte direkt tycka att det känns som den ger någon fukttillförsel, men den håller bra hela dagen och ser fin ut på huden. Däremot tror jag inte den passar så bra om man är väldigt torr i hyn. Teint Idole Ultra är lite mer semi-matt och det känns som om den kanske släter ut huden lite mer. Även denna är väldigt hållbar och ser fin ut på huden.

Priset är ungefär detsamma, Dior kostar 515 kr (vilket jag tycker är i överkant) och Lancome kostar 450 kr (fortfarande lite dyrt men ändå mer ok). Båda innehåller 30 ml och kommer i fina glasflaskor med pump. Båda doftar tyvärr, jag har vant mig så det stör mig inte men jag kan tänka mig att endel inte alls gillar det.

Rent nyansmässigt så är det 010 som gäller för mig i Dior’s foundation. Den är ganska ok på mig och det är den ljusaste. Lancome använder jag 010 och 005. Fördelen är att 005 är riktigt ljus och funkar bra vintertid. Lancome har fler nyanser (15 st tror jag Kicks har). Dior’s foundation finns endast i 9 nyanser på Kicks.

Om man tittar på innehållsförteckningen då.

Lancome: water, cyclohexasiloxane, alcohol denat., isododecane, butylene glycol, acrylates/polytrimethylsiloxymethacrylate copolymer, nylon-12, PEG-10 dimethicone, isohexadecane, silica, perlite, aluminum hydroxide, magnesium sulfate, disodium stearoyl glutamate, cetyl PEG/PPG-10/1 dimethicone; may contain: titanium dioxide, iron oxides

Dior: AQUA (WATER) – METHYL TRIMETHICONE – ALCOHOL – DIMETHICONE – ISODODECANE – PEG-9 POLYDIMETHYLSILOXILETHYL DIMETHICONE – ACRYLATES / DIMETHICONE COPOLYMER – DIPHENYL DIMETHICONE/VINYL DIPHENYL DIMETHICONE/SILSESQUIOXANE CROSSPOLYMER – DIMETHICONOL/METHYLSILANOL/SILICATE CROSSPOLYMER – MICA – DISTEARDIMONIUM HECTORITE – STEARIC ACID – BUTYLENE GLYCOL – SODIUM MYRISTOYL GLUTAMATE – PHENOXYETHANOL – ALUMINUM HYDROXIDE – ALUMINA – VP/VA COPOLYMER – PARFUM (FRAGRANCE) – PROPYLENE CARBONATE – TETRASODIUM EDTA – ALGIN – LINALOOL – LIMONENE – BUTYLPHENYL METHYLPROPIONAL – ACACIA SENEGAL GUM – MALVA SYLVESTRIS (MALLOW) EXTRACT – BHT – CITRONELLOL – SERINE – XANTHAN GUM – SODIUM STEARATE – ATELOCOLLAGEN – ZINC GLUCONATE – SODIUM HYALURONATE – SODIUM CHLORIDE.

För mig personligen är Teint Idole Ultra mer hållbar på huden. Den ser fin ut även efter flera timmar. Jag upplever att Dior Forever försvinner lite snabbare från huden. Då har jag provat den främst med min primer från Too Faced (primed and poreless pure). Och jag har haft Bare minerals mineral veil ovanpå som puder. Jag tycker även att Teint Idole Ultra ger en lite snyggare finish på huden. Dels är den inte riktigt lika matt och sen fyller den ut fina linjer/porer etc. lite bättre. Så min favorit är fortfarande Lancome, men Dior är en riktigt bra foundation även den.

2 svar till “Foundations – jämförelse Dior forever och Lancome Teint idole Ultra

  1. Maria 22 februari 2013 kl. 2:11 e m

    Intressant blogg..verkar ha samma ”problem” som jag har..stora porer. Finns dock bra produkter att dölja med. Dock svårt med mineralpuder tycker jag som har en förmåga att lägga sig i porerna. Kan du rek någon?🙂

    • lulillan 7 mars 2013 kl. 6:10 e m

      Vad roligt att du tycker det! Nej tyvärr har jag inte hittat något mineralpuder som inte lägger sig i porerna. Däremot finns det såna som framhäver porer mer eller mindre. Även i kombination med rätt primer kan det funka OK. Min favorit kombination nu är att använda både flytande foundation och mineralpuder ovanpå istället för vanligt puder. Det ger lite extra täckning och ger fint ”glow” på huden.

Kommentera

