Testat: Vichy Dermablend Ultra Corretive Cream Stick

Jag har varit sugen att testa Dermablend en längre tid men inte riktigt kommit mig för med att göra det. Detta stick tror jag är den senaste produkten (det finns även en mer vanlig foundation i tub). Det jag varit mest tveksam till är att utbudet på nyanser inte är jätte stort. Jag är ganska blek och har ofta svårt att hitta en nyans som passar om det finns för få att välja bland.

Detta stick ska vara hållbart i 12 timmar på huden och ska kännas lätt och behagligt även fast det täcker bra. Jag använder denna som concealer men jag tror man även kan använda den mer som foundation i större delar av ansiktet om man behöver det.

vichydermablendstick

Jag upplever detta stick som ganska fast i konsistensen och ganska torrt, ofta blir det ju så när det ska täcka mycket. Så den är inte jätte lätt att blanda in i huden så den inte syns. Då försvinner den mesta täckningen. Ungefär som vilken concealer som helst….

Jag har dock hittat ett sätt att använda denna på så att den ger otroligt bra täckning och ändå blir ”osynlig” på huden. Den är dessutom riktigt hållbar och sitter där den ska hela dagen. Jag applicerar den med en liten concealerborste på t ex finnar och andra utslag eller märken i ansiktet. Jag använder den INTE under ögonen. Den är på tok för torr och tjock för det. Jag använder den efter primer men innan foundation. Sen låter jag den torka in lite i huden innan jag duttar med en liten fluffig borste ovanpå för att få den att jämna ut sig lite mer med huden. Sen applicerar jag foundation (flytande) ovanpå och då syns den inte.

Jag har den i nyansen Porcelain vilket är den ljusaste (nr 11). Den är riktigt ljus verkligen. Nästan så den är på gränsen till lite för ljus för mig (eller något för kall i tonen). På min hals är den perfekt men jag är lite mörkare i ansiktet på t ex kinder. Nästa nyans (12) är däremot ganska mycket mer gul och jag brukar inte kunna komma undan med dessa typer av nyanser. Så en 11,5 som är mer neutral i tonen tack!😀

Visst är den bra, men jag hade nog ändå önskat att den var lite mer krämig och var lättare att blanda in i huden utan att försvinna från huden. Den täcker mycket, men det är ändå inte sådär att jag kan förstå hur den täcker t ex tatueringar eller liknande utan att ha ett supertjockt lager…

Jag köpte min på Ebay, pris verkar ligga runt $27. Använder man den som jag (på nån finne här och där) så räcker den i evigheter.

Jag upptäckte denna via Lisa Eldridges video.

Kommentera

