Hudvårdsrutin – MD formulations

Det var ett tag sen jag skrev om min hudvårdsrutin. I perioder har min hud varit i uppror och jag hade en period speciellt i somras då min hud var helt ur balans. Jag visste inte vad jag skulle göra, ingenting fungerade. Den var irriterad, röd, kliade och min hud brukar annars inte alls vara sån på sommaren utan isåfall mer på vintern när det är kallt och torrt.

Nu använder jag MD Formulations Cleansing Gel, jag varierar ibland med vanliga MD Formulations Facial Cleanser. Den torkar inte ut huden lika mycket, men den rengör inte heller lika mycket på djupet. Så använder jag den för regelbundet får jag lätt pormaskar/finnar. Däremot blir inte huden lika torr och stram. Så det är en liten balansgång det där. Och min hud reagerar olika under olika årstider och perioder. Därför ser jag till att alltid ha båda hemma.

Efter rengöring varierar jag lite mellan att använda Glycare Lotion och Continuous Renewal Serum. Jag upplever att Glycare Lotion torkar ut lite väl mycket ibland, så därför använder jag det inte alltid dagligen. Däremot fungerar det perfekt mot finnar. Renewal serum ger huden fin lyster och det pirrar i huden efter applicering. För mig blir det för mycket att använda både Glycare Lotion och Renewal serum samtidigt.

Jag varierar mellan Moisture Defense Antioxidant hydrating Gel och Lotion. Gelen är lättare och fungerar perfekt sommartid. På höst/vinter använder jag mer av lotion som är lite fetare i konsistensen. Däremot upplever jag att med gelen så får jag mindre porer, den stramar upp huden på ett fint sätt. Däremot kan det bli för torrt så det stramar och kliar. Ibland använder jag båda två på olika delar av ansiktet. Jag har provat mig fram en hel del.

Ungefär en gång i veckan brukar jag köra med MD Formulations Face & body scrub eller ibland använder jag  Dermalogicas Daily microfoliant (dagligen om jag kommer ihåg). Det är lite vad jag känner för, orkar och har lust med. Lite också i vilket skick min hud är i. Jag varierar mellan ett par olika masker också. Jag brukar försöka använda mask en gång i veckan.

De jag har hemma är Moisture Defense Antioxidant treatment masque (fuktmask), Vit-a-plus Clearing complex masque (djuprengörande) och Vit-a-plus Illuminating masque (jämnar ut hudtonen). Jag brukar ibland först lägga den djuprengörande och sen fuktmasken efteråt. Det är bäst för mig vintertid då huden verkligen behöver extra fukt. Jag har även sovit med fuktmasken och illuminating masken.

Till ögonen använder jag Dermalogica Total eye care (natt) och Intensive eye repair (dag).

Solskydd använder jag Peter Thomas Roth. Mest använder jag Ultra-lite oil-free sunblock SPF30. På sommaren om jag behöver extra skydd använder jag Sheer Liquid SPF 50 som jag skrivit om tidigare. Ibland kan jag även använda Instant Mineral SPF30.

Alla dessa produkter finns på t ex Skincity, där det också går att läsa mer om varje enskild produkt.

Jag har använt MD Formulations i över ett år nu och jag är mycket nöjd. Dessa produkter ihop med lite vitaminer/mineraler har fått min hud i bättre balans. Den bråkar med mig ibland fortfarande men det är inte alls på samma sätt som tidigare. Jag har inte samma problem med finnar, även om det dyker upp några envisa ibland. Jag får finnar vid käklinjen och det är hormonellt. Det kan ingen hudvård i världen påverka. Bara att gilla läget….

Andra tips för renare hud utan finnar är annars att rengöra huden ordentligt från smink varje kväll, aldrig fuska! Byta handduk ofta (helst varje dag) och inte använda samma handduk till händerna som till ansiktet, byta örngott på kudden ofta, försöka att inte peta i ansiktet så mycket med fingarna, rengöra sina borstar och sminkredskap ofta. Inte använda smink eller andra produkter i ansiktet som täpper till porerna. Använda produkter som är avsedda för din hudtyp. Pilla inte på finnar och pormaskar, det kan bara ge fula ärr och märken i ansiktet. Jag tycker också det är skönt att kunna låta huden vila från smink någon dag i veckan. Jag har fula pigmentfläckar i ansiktet och har en ojämn hudton så jag använder ju helst foundation varje dag. Ska jag bara vara hemma, är jag sjuk eller om jag inte ska göra något jätte speciellt så försöker jag ändå låta huden vila.

Kommentera

