Bästa solskyddet 2012!

Ja nu kan jag kora min egen favorit från denna sommar (även om den inte varit den soligaste, i alla fall inte här hemma i Sverige).

Anledningen till att den vinner är för att den känns behaglig på huden (inte för fet), den håller även om man tar ett dopp eller svettas, den täpper inte till porer eller ger mig finnar. Den skyddar huden och gör mig inte solbränd, inte det minsta! Den kommer dessutom i en smidig liten pump-tub.

Den innehåller 50 ml och kostar 252 kr (Eleven).

Vilken är det tror ni?

Peter Thomas Roth Sheer Liquid SPF50

Eftersom jag har problem med pigmenteringar, sk melasma,  (pga hormoner/graviditet etc) så brukar jag skydda mig extra mycket just i ansiktet och oftast är det lätt att hitta solkrämer med SPF 20 eller 30 men jag vill helst ha 50 i ansiktet så när jag såg denna var jag bara tvungen att testa och jag blev så glad när den levde upp till alla förväntningar!

Vid stark sol eller mycket vistelse utomhus så har jag applicerat den på nytt efter ungefär 2-3 timmar beroende på vad jag gjort för något. En dag var jag inte tillräckligt noga vid hårfästet och precis där råkade jag bränna mig (blev röd), så med denna känner jag mig helt säker. Jag blev inte ens röd på näsan vilket jag annars lätt kan bli i solen.

För att få lite färg i ansiktet så är mitt tips Brun utan sol och jag har en ny favorit: Faux Tan (Bare minerals). Mer om den en annan dag!

Så här står det om solskyddet:

Oljefri, vatten-resistent i upp till 80 minuter, paraben-fri, med ett bredspektrum-skydd hjälper den till att förhindra solbränna och att huden skadas, eller utvecklar fräknar och ojämn hudton. Försvara dig mot skador. Solen och miljön är vacker huds värsta fiender.  Den här praktiskt taget osynliga anti-aging SPF 50 vätskan erbjuder ett optimalt skydd som hjälper mot den dagliga exponeringen av sol och miljöskador. Den erbjuder ett högt SPF 50 bredspektrum UVA & UVB skydd för att hjälpa till att förebygga solbränna, solskada och tecknen på för tidig åldring så som rynkor, fräknar och ojämn hudton. Potenta antioxidanter fungerar som ett första lager av skydd mot föroreningar, miljö och andra fria-radikaler överfall.  Den här lättviktiga, helt flytande formulan är oljefri och absorberas snabbt utan att lämna en kladdig yta eller vita rester så den fungerar utmärkt under smink.

Anledningen till att den blir bäst är för att den har SPF 50 och att den är så pass hållbar på huden. Man känner sig säker med den även fast man tar ett dopp. Viktigt dock att inte utsätta ansiktet för onödigt mycket sol, men med denna kan jag ta en promenad en solig dag utan att känna mig orolig. Den känns dessutom lätt på huden även om det finns de som gör huden ännu mer matt än just denna. Den känns inte sådär kladdig och fet på huden som många andra solskydd gör. Jag har inte heller fått några finnar av den så därför har den allt jag kan önska av ett solskydd!

4 svar till “Bästa solskyddet 2012!

  1. Golddigga 24 augusti 2012 kl. 12:20 e m

    Vilket bra tips! Blir så blank i ansiktet av solskydd och ska absolut prova denna. Jag fick melasma efter graviditet bär jag solade solarium en vecka efter förlossningen. Varför återkommer hormonell melasma när jag inte har några gravhormoner eller ens äter ppiller? Nu får jag ju se om de kommer tillbaka nästa vår, men oddsen är ju det. Men jag förstår inte för har jag inte hormonerna så borde de väl inte återkomma? Eller?

    • lulillan 24 augusti 2012 kl. 1:37 e m

      Jag fick melasma första gången när jag var ung och åt p-piller, sen fick jag mer under graviditet och jag har även PCOS som är en hormonell rubbning som gör att jag säkert har mer tendenser än normala människor till melasma. Det är säkert till viss del även ärftligt. Har man en gång fått det så ligger det där latent och kan blossa upp vid varje gnutta sol. Tyvärr. Skadan ligger djupt i huden så det är därför. De bleks ju oftast under vintern för att sen komma tilbaka på vår och sommar. Vill man vara säker på att inte få tillbaka dem så är det jätte viktigt med solskydd och att inte sola ansiktet alls (vare sig i vanliga solen eller solarium). Det kan vara svårt eftersom man ju vistas i solen kanske varje dag bara genom att vara utomhus. Just detta solskydd funkar verkligen men det gäller ju fortfarande att inte aktivt ligga och steka i solen för då kommer ju fläckarna tillbaka och synas mer igen oavsett. Men jag känner mig trygg med detta solskydd och jag kan vara i solen ett par timmar utan att vara rädd. Jag kan även vara utomlands, bada m.m. bara jag är noga med att applicera ofta. Solhatt är även ett komplement som skyddar just ansiktet lite extra.
      Det är så tråkigt med dessa fläckar som kommer och innan jag fick dem hade jag knappt hört talas om att man kunde råka ut för det och speciellt det här att man får leva med dem. Att det är så svårt att bli av med dem. Det finns såklart även hudvård som är blekande och som fungerar extra bra mot pigmenteringar så det är ju bra att använda. Men som alltid, viktigt med solskyddet! Annars är allt jobb man lagt ner i onödan för då kommer ju fläckarna igen.

  2. Rickard 26 augusti 2012 kl. 3:06 f m

    Hej! Tycker du att den luktar mycket av alkohol? Jag fick ett test som jag tyckte stank av alkohol, men det kanske bara var jag/tillfällighet?

Kommentera

