Testat: Dermalogica ultracalming treatment kit

Som jag skrivit om lite grann förut har min hud varit lite i uppror senaste veckorna och jag har fått nästan som eksem och torra utslag på vissa ställen i ansiktet. Jag har haft samma hudvårdsrutin i över ett år och jag har bara kompletterat med någon ny mask då och då. Däremot har jag faktiskt använt mig av samma märke hela tiden, förutom ett par produkter från Peter Thomas Roth som jag använder som punktbehandling på finnar.

Normalt blir min hud fetare på sommaren och då brukar jag inte alls få torra fläckar eller stram hud. Det kan jag få på vintern när det är som kallast och då brukar det räcka bra med att byta till en lite fetare hudkräm. Jag testade att göra det även nu på just dessa områden men det hjälpte inte speciellt mycket och det gjorde bara att jag fick en massa finnar och knottror istället.

Så jag tänkte att jag måste be om råd och jag gjorde ett nytt hudvårdstest hos Skincity (jag vet att jag kanske tjatar om denna sidan, men den är verkligen underbar!). Då fick jag tips om ett par av Dermalogicas Ultracalming produkter. Jag bestämde mig för att testa detta kit först innan jag köper några större förpackningar.

Innehållet i detta kit är följande (hämtat från Skincity).

Dermalogica UltraCalming Cleanser, 50 ml – En milt rengörande och svalkande gelcreme särskilt utvecklad för att lugna känslig hud och dämpa irritationer. Även lämplig för det ömtåliga ögonområdet. Rengöringen lyfter skonsamt bort smutspartiklar, lindrar rodnad och hudirritationer och lämnar din hud ren, mjuk och lugn. Avlägsnas enkelt med vatten eller en mjuk tvättlapp.

Denna känns verkligen snäll mot huden. Jag är van vid mer djuprengörande produkter som får mina porer att kännas helt rena och ”små” (ja mindre än de normalt är). Den här är perfekt om huden verkligen är i uppror och man behöver något riktigt snällt mot huden. Fördel också att den kan användas helt utan vatten. Eftersom min hud är känslig så här mer periodvis så kan jag tänka mig att ha denna som komplement när min hud är som allra värst. Förhoppningsvis ska det väl inte vara så ofta, men man vet ju aldrig riktigt. Som en daglig rengöring så är inte denna rätt för mig.

Dermalogica UltraCalming Mist, 50 ml Lugnande fuktspray som omedelbart dämpar hudirritation och känslan av stramhet. Kan användas när som helst under dagen: direkt efter rengöring, innan mjukgörare och även över makeup.

Denna känns fräsch och skön på huden. Jag har lite svårt att egentligen känna någon större skillnad på den här typen av produkt. Min hud kändes inte stram av UltraCalming rengöringen, men jag kan tänka mig att detta känns extra skönt om man har just torr och stram hud. Eller under dagen om man bara vill ha en uppfräschning!

Dermalogica UltraCalming Serum Concentrate, 10 ml – Ett koncentrerat serum som stärker hudbarriären och bygger upp hudens motståndskraft. Perfekt för känslig eller tillfälligt överansträngd hy. Applicera under Barrier Repair eller någon annan lämplig mjukgörare från Dermalogica.

Detta älskar jag! Den känns lätt och skön på huden, inte alls fet eller tung. Den torkar snabbt in och huden känns smidig efteråt.

Dermalogica UltraCalming Barrier Repair, 10 ml – Vattenfri, silkeslen mjukgörare som smälter in i huden direkt. Kan användas både morgon och kväll. Ger ett osynligt skydd mot ytte påfrestningar och hjälper huden att komma i balans. Applicera ett tunt lager över UltraCalming Serum Concentrate.

Denna har en intressant formula måste jag säga. Den känns mer som en primer, alltså väldigt mycket som ”silikon”. Den smälter in fint i huden och huden känns väldigt len och det blir en skön känsla. Jag trodde denna skulle kännas för fet på min lite feta hud men faktiskt inte alls. Var även rädd att jag skulle kunna få finnar av den, men jag upplever inte att den täpper till porer. Den känns väldigt lindrande på huden och det blir en sammetslen känsla (precis som med en primer). Den påminner om MD Formulations Post Peel Restorer Creme (som ingår i My personal peel system). Den har samma känsla på huden. Jag gillar den för när jag vaknar på morgonen känns min hud väldigt len och återställd. Jag känner inte att jag har en fet hinna som jag måste tvätta bort så fort som möjligt.

Dermalogica UltraCalming Relief Masque, 15 ml – Räddaren i nöden när huden stramar och känns ansträngd. Denna djupverkande ansiktsmask verkar rodnadsdämpande och återställande. Lämnar din hud fantastiskt mjuk och len. Applicera på ren hud, låt verka i cirka 10 minuter och skölj sedan av med vatten.

Detta är den enda produkten som jag inte testat ännu. Eftersom min hud ganska snabbt kändes återställd och fin igen så kände jag inte behovet att göra den här behandlingen just nu. Däremot ser jag fram emot att göra den vid behov. Och jag återkommer med synpunkter när jag testat!

Jag tycker dessa produkter verkar vara utmärkta för en känslig hud. Jag gillar dem starkt och ser att jag kommer använda dem vid behov, och inte som en daglig hudvårdsrutin då jag inte har känslig hud hela tiden.

Priset för detta kit är 479 kr.

Någon annan som testat någon av dessa produkter? Vad tycker ni? Tips på andra produkter mot just känslig hud som fungerar när huden gör uppror?

Ett svar till “Testat: Dermalogica ultracalming treatment kit

  1. Ping:Hudproblem | lulillan

Kommentera

