Testat: Refectocil frans- och ögonbrynsfärg

Jag brukar färga mina ögonbryn och fransar på sommaren då jag tycker det känns lite bättre då jag inte använder lika mycket smink. T ex på stranden. Eftersom jag färgar mitt hår mörkare än min naturliga hårfärg så ser mina ögonbryn väldigt bleka och tråkiga ut när jag inte fyller i dem. Då är lite färg perfekt för då ser de alltid snygga ut och det ser mer naturligt ut ihop med min hårfärg. Samma sak med ögonfransarna. De blir lite tätare och syns lite mer med färg på sig.

Tidigare har jag mest kört med Depend vilket är helt OK! Däremot är Refectocil bättre om man vill ha en speciell nyans på färgen. Det finns flera olika att välja mellan.

Den jag använder till mina ögonbryn är 3. Naturbrun. Och till fransarna föredrar jag 1. svart. Det går även bra att blanda nyanser om man vill ha en speciell färg. Jag brukar blanda färgen med Väteproxid creme vilket gör det hela väldigt smidigt och enkelt. Man kan såklart även använda sig av vanlig flytande om man hellre vill det. Jag tycker det är lite lättare att blanda med cremen så det blir en jämn och fin ”smet” att applicera. Men det är en smaksak såklart.

Nu har jag tyvärr ingen bra före- och efterbild, men jag kan ju försöka fixa det någon gång. Färgningen håller i upp till sex veckor så det är inget du behöver göra jätte ofta. Jag brukar göra det samtidigt som jag färgar mitt hår och det blir ungefär var femte-sjätte vecka. Det jag tycker är bäst jämfört med just Depend är att det blir en snyggare och bättre färg, den håller bättre! Annars är ju tillvägagångssättet precis detsamma.

Jag har även köpt en separat liten burk i plast med tillhörande liten pinne att blanda med. Det går ju såklart att ta vad som helst att blanda i, men det kändes ändå bra att ha en egen liten grej att blanda med. Just att applicera på fransarna tycker jag det fungerar bäst med en gammal mascaraborste (rengjord). Då går det lätt att komma åt på alla ställen. På brynen använder jag en snedställd pensel.

Man får såklart prova sig fram med tiden, mina bryn kör jag 5-6 minuter och det räcker bra. Det gör dem naturligt lite mörkare mot vad de är. De ser väldigt mörka ut första dagen eller så, men sen ser det jätte bra ut. Så ett tips är att göra det någon dag innan ett ”special event”😉 Kanske inte kvällen innan bröllopet eller så…😀

Refectocil finns att köpa på Eleven. Färgtuben kostar 79 kr och innehåller 15 ml. Den räcker länge! Väteproxid creme kostar 99 kr och den flytande varianten kostar 59 kr.

Tips! Spana in Annicas  guide här!

Kommentera

