Bare Minerals mineralfoundation

Jag har använt Bare minerals foundation i perioder i flera år nu och jag gillar den. Ett tag tyckte jag att den gav mig lite för mycket ”glow” och att den framhävde mina porer och fina linjer lite för mycket. Annars har jag gillat att den känns lätt och skön på huden, täcker bra för att vara just puder och att den känns bättre för min hud än en flytande foundation. Inte samma ”kladdiga” eller tunga känsla på huden.

Under ett par år använde jag Bare minerals Prime Time som primer och det kändes OK. Ändå hjälpte den mig inte så mycket med mina stora porer.

Tidigare i vår/sommar började jag använda Too faced Primed & poreless pure. Den är oljefri och passar extra bra just för känslig hud. Den är lite lik Prime time och liknande primers som känns sådär silikoniga och glider på huden och gör den slät och fin. Skillnaden med Too faced är att den stannar kvar hela dagen på huden. Min hud känns sådär slät och fin hela dagen lång! Visst kan jag märka skillnad en varm sommardag men ändå, den är riktigt bra! Och då kan tilläggas att jag har fet hud som lätt blir blank.

Jag trodde att den skulle fungera bäst under flytande foundation, vilket jag upplever med många primers som är lite mer kladdiga i konsistensen. De som är lite tjockare (som täcker porer bra) funderar inte riktigt bra ihop med puder foundations. (t ex Benefit Porefessional). Men denna är ett undantag. Den fungerar utmärkt med Bare minerals och även andra mineral foundations. Den gör dessutom att min hud känns mer matt. Det blir inte det där jätte ”glowiga” trots att jag använder Bare minerals i original formulan. Jag använder inte den ”matte” som är för fetare hudtyper. Anledningen är just för att jag tycker den känns lite platt och just torr på huden. Tidigare brukade jag blanda de båda men jag tycker inte jag behöver det längre. Den gjorde min foundation mer hållbar tidigare när jag inte hade denna primer från Too faced.

Enda nackdelen är att man får se upp vid hårfästet. Det gäller att blanda ut primern ordentligt i huden för foundation som man sen applicerar fastnar verkligen och sitter som berget. Det är lätt att det då blir en lite för tydlig kant just vid hårfästet. Det brukar jag försöka fixa genom att jag först applicerar primern. Sen applicerar jag ett tunt lager med Bare minerals mineral veil. Den är genomskinlig och gör att det mattar ner lite extra innan jag applicerar foundation.

Jag använder just nu Fair och Medium Beige som jag blandar till min egna perfekta nyans! Jag tycker många mineralfoundations blir för gula på mig. Därför är Fair bra att ljusa upp och även göra nyansen mer kall/rosa. Då är ändå Medium beige ganska neutral i tonen. Inte extremt gul.

Efter foundation applicerar jag ännu ett tunt lager med mineral veil och det gör min bas väldigt hållbar, jämn och fin. Mina porer och fina linjer döljs fint och det känns väldigt bra! Jag är så nöjd med denna kombination! Jag har dessutom mindre finnar nu. Jag tror min hud gillar mineraler på sommaren. Jag får lätt finnar och utslag och jag tror flytande foundations gör det värre. Även fast jag använder samma foundation som vintertid så vill huden lätt reagera när jag svettas lite extra.

Bare minerals kan köpas lite överallt, t ex på Skincity för 399 kr just nu (ord pris 439 kr). En sån burk innehåller 8 gram. Denna foundation har SPF 15, är helt naturlig, innehåller inga konserveringsmedel, parfym etc. Den innehåller  dock Bismuth Oxychloride som en del kan reagera på. Jag tyckte att jag kände av det lite i början när jag använde Bare minerals. Just när jag blev varm så kunde jag känna att det kliade lite grann i huden, men det känner jag inte av längre. Jag vet inte om jag vant mig eller om de gjort om något i formulan? Jag tycker dessutom den känns finare på huden nu mot för några år sen, inte samma ”glow” utan mer naturlig glow (ja den är inte helt matt). Eller så är det bara att jag lärt mig applicera så det blir bättre. Det bästa är att börja med lite och jobba in det i huden och sen applicera mer där det behövs. Jag använder sällan concealer (mer än under ögonen) när jag använder mineralfoundation. Tycker den täcker riktigt bra. Och det gör inget att lite syns igenom, det blir bara mer naturligt då tycker jag. Och då menar jag främst mina pigmentfläckar som jag har. En ful röd finne kanske man inte tycker är så trevligt om den lyser igenom😉 Men den täcker absolut gamla acneärr och liknande utslag.

Jag gillade Bellá pierre främst för just täckningen men jag kan inte säga att jag upplever någon jätte enorm skillnad mellan den och Bare minerals idag. Bare minerals har fler nyanser att välja bland och framför allt fler kalla nyanser vilket gör den en vinnare för blekfisar😉 Den är ju också lite mer lättillgänglig. Annars älskar jag Bellá pierre också fortfarande. Den är riktigt bra.

Lite komiskt att jag efter dessa år går tillbaka till bare minerals fast jag testat massor med olika märken av mineralfoundation. Jag har använt bare minerals nästan hela vintern också fast då ovanpå min flytande foundation. Då kör jag med endast nyansen fair som är den ljusaste.

När jag en gång i tiden började använda mineralfoundation så använde jag Fairly Light. Idag tycker jag att det är en väldigt gul ton som inte passar mig så bra. Men mineraler har ju en tendens att smälta in i huden och det går att komma undan ganska bra fast nyansen inte är helt perfekt.

En borste som jag kan rekommendera och som jag gillar är Bare minerals handy buki. Det är en kabuki fast med ett långt skaft. Jag varierar mellan den och med en liten baby kabuki. Sån man får i prover, den är super när man vill ha lite mer kontroll.

Kommentera

