Ligger lite lågt

Min hud bråkar som sagt med mig och jag har en hel del finnar och utbrott för tillfället. Jag vet inte om det är enbart hormonellt eller om det är så att min hud säger ifrån. Jag försöker vila huden och vill inte prova alltför mycket nya saker nu heller så därför blir det mest om naglar för tillfället🙂

Jag brukar normalt använda endast mineralfoundation på sommaren men nu har jag så mycket finnar och utslag/ärr/märken efter gamla finnar som läkt ut att jag känner att jag behöver mer täckning om jag ska visa mig bland folk. Däremot undviker jag smink när jag är hemma. Låter huden andas!

Samtidigt som min hud känns glansig och fet på vissa ställen (haka,kinder,panna) så är jag så torr så det stramar och kliar på andra ställen (tinningarna främst). Jag använder ändå en lite fetare kräm just där för att kompensera men det hjälper visst inte. Jag blir galen när min hud bråkar med mig.

Det är lätt att man ser sig om efter nya produkter och provar både det ena och det andra men då är jag rädd att hamna i en ond cirkel. Jag har funderat på att testa Dermalogica Ultracalming serie. Just för att låta huden vila ännu mer från syror och annat (använder MD Formulations nu). Men jag är lite orolig för mina porer att de ska bli större igen. Jag behöver sånt som rengör på djupet för att hålla mina porer i schack. Och normalt om jag håller porerna OK så brukar finnar hålla sig borta (förutom kanske just vid mens).

Kanske har jag bara stress-finnar? Eller så är det pga min PCOS?

Jag brukar kunna få nån finne här och där lite då och då och det är inget konstigt för mig. Men nu har jag säkert 10-15 st och många på haka och kinder. De börjar även poppa upp i pannan nu och där har jag inte haft finnar på åratal.

Man tror liksom att det ska bli bättre med åldern. Men jag är en bra bit över 30 nu och det verkar inte som det ger med sig.

Jag har även tidigare varit nyfiken att testa Jan Marini eftersom det också ska vara bra mot just vuxenakne. Men jag har ju provat Exuviance och MD Formulations och jag inbillar mig att det är ungefär liknande produkter. De har båda gett bra effekt först, men sen är det precis som om min hud vänjer sig?

Någon som upplevt samma? Eller har tips? Allt är välkommet!!

 

Kommentera

