Våren är här!

Ja våren är här och min hud beter sig lite som den själv vill känner jag. Den är fet och blank samtidigt som den på vissa ställen ändå är torr och stram. Typiskt mig när vädret och årstiderna växlar. Bara det blir sommar ”på riktigt” så kan jag byta till en lättare fuktkräm och då blir det nog bättre. Hoppas på det!

Jag har i alla fall sluppit att få massvis med finnar och det är jag glad för. Jag har fått några små här och där men det är inget konstigt och det brukar jag kunna få. Det är värre när de stora kommer, de som gör ont och som blir långvariga och som ger röda märken i huden. Blä!

Min foundation (Lancome Teint idole ultra 24h) som tidigare satt som berget på min hud, har nu börjat svika vid lunchtid. Dvs jag blir jätte blank och fet i huden. Ändå är jag yttorr och det liksom kliar i huden framåt eftermiddag och kväll. Jag har slarvat med min Dermalogica Daily microfoliant så det är nog det.

Jag längtar också tills jag kan börja använda min favorit mineralfoundation (Bellapierre). Men då måste jag få lite färg först. Jag brukar fuska till mig färg med brun utan sol. Gillar inte att sola ansiktet eftersom jag har problem med pigmentfläckar. Men jag brukar vänta tills jag fått lite färg på kroppen så att det ska matcha bra. Det är lite tidigt än känner jag. Har inte hunnit vara ute så mycket i solen ännu eftersom jag varit sjuk till och från ett par gånger.

Det finns ett par saker jag skulle vilja testa, men det känns ju sådär att ”ska jag verkligen lägga pengar på det när jag redan har”. Det gäller primer i det här fallet. Jag är sugen både på Jan Marini Age Intervention Prime (599 kr på Skincity) och Too Faced nya Primed & poreless ”pure” (350 kr på Eleven).

Jag har testat en ny concealer också eftersom min stora favorit (Sensai by Kanebo) är allt annat än ”vattenfast”. Med det menar jag att när jag är ute såhär på vår och sommar så är mina ögon väldigt känsliga. Jag vet inte om det har med mina linser att göra, eller om det är pollenallergi (mild sådan). Men jag blir ofta väldigt tårögd. Det gör att min concealer försvinner i ett nafs och det ser ju inte alls speciellt snyggt ut. Därför har jag velat prova en som påstår sig vara just vattenfast. Den jag testat nu är It cosmetics bye bye undereye. Jag har ju provat den tidigare men nu i en ljusare nyans! Den är hittills väldigt bra! Måste hårdtesta den med tårar så jag återommer med en recension.

Kommentera

