Queens & Shadows mineralfoundation: före och efter

Har nu testat Queens & shadows mineralfoundation i ansiktet (skev ett inlägg med swatches igår).

Den ger en del glow till ansiktet, men ändå så där som är ganska lagom för mig. Det är en smaksak förstås. Den känns skön och behaglig på huden, känns inte tung, kladdig, kliar inte. Täckningen är väl ungefär medel skulle jag säga. Ungefär som de flesta mineralfoundations, varken mer eller mindre. Det går att bygga på något men då blir det lätt att det ser lite konstigt ut. Lite för skimrigt? Inte alls som med Bare minerals men lite åt det hållet.

Jag valde att testa denna med primer under, eftersom jag alltid använder primer ihop med mineralfoundations så känns det fel att testa utan. Den jag valde var Bare minerals Prime time oilfree primer. Har inte använt den tidigare så jag kan inte uttala mig om vad jag tycker om den. Den känns inte lika silkeslen och lättapplicerad som vanliga Primetime utan lite mer klistrig. Men den torkar ändå snabbt på huden och det var lätt att applicera foundation ovanpå.

De nyanser jag valde att testa var Creme och Nougat. När man swatchar dem på handen så ser man en liten men ändå tydlig skillnad mellan dessa båda nyanser. Creme är den som är ljusast. Men när de kommer på huden i ansiktet så ser jag ingen jätte stor skillnad. Jag skulle kunna använda dem båda utan problem. De smälter in fint i huden och blandar sig med ens egen hudton skulle jag säga.

Den täcker det absolut nödvändigaste vilket innebär det mesta av mina pigmentfläckar, lite akneärr och liknande utslag. Den täcker inte allt men ungefär så som jag förväntar mig av en mineralfoundation.

Här kan man säkert också testa sig fram med olika borstar och appliceringstekniker för att få det som man vill ha det. Idag testade jag med Makeup Geeks borste (det är min favorit till Bellápierre:s foundation, men det är för att den är så otroligt täckande så med denna borste kan man lättare bygga på täckningen med flera tunna lager). Sen testade jag även Tikeis mini kabuki. Den är mer tät och ger högre täckning av foundation.

Som alltid så tycker jag att mineralfoundation framhäver mina stora porer. Det är inget man kommer ifrån. Jag har testat med lite olika finishing puder men det är inget som direkt går att råda bot på. Det gäller alla mineralfoundations och är inget som är specifikt för just Queens & Shadows.

Jag tycker hållbarheten är bra. Kan inte säga att jag hårdtestat den eftersom jag bara kunnat prova den en gång men min hud blir snabbt blank och lite fet efter några timmar och då brukar man märka hur det går. En del mineralfoundations kan försvinna fläckvis och det är inte så roligt! Att jag blir blank kan jag stå ut med, men jag vill inte att den ska försvinna. En del mineralfoundations blir till och med snyggare och finare på huden efter några timmar och det gillar jag.

Sen älskar jag att använda mineralfoundations ovanpå vanlig flytande foundation för att ge lite mer extra täckning och för lite fin glow på huden. Då kommer jag undan lite med att mina porer inte blir fullt lika tydliga och stora. Men detta är ingen lösning som jag använder året om. På sommaren blir det för tjockt och tungt.

Här är Creme först. Det är den ljusaste nyansen och den passar mig riktigt bra. Det blir ingen ”kant” vid halsen (där jag är blekare än i ansiktet) och det ser naturligt och fint ut.

Här är det lite olika ljus på bilderna så det blir kanske lite missvisande. Den blir lite lite mörkare på huden än Creme men det är ingen jätte stor skillnad och det är nog den nyans jag skulle välja nu. Hade det varit höst hade jag nog gått på Creme ändå.

Den når inte upp i Bellápierre klass men jag tycker den är bättre än Lily Lolo (som jag tycker försvinner från huden under dagen). Bare minerals har jag lite hat-kärlek till men jag tycker ändå den är OK. Queens & Shadows är ganska lik den men framför allt så kliar den inte som Bare minerals kan göra och den är inte heller lika metalliskt skimrande om man råkar applicera lite för mycket. Den ger mer glow än vad Tikei gör och det är ju en smaksak vad man gillar och inte. Den är mycket prisvärd och det ger extra poäng!🙂

Kommentera

