Queens & Shadows mineralfoundation swatches

Jag beställde hem lite prover på Queens & Shadows mineralfoundation. Jag vet inte varför egentligen, men jag har fått nån fix idé om att jag ska hitta min perfekta mineralfoundation😉 Jag beställer ofta prover och testar olika märken, formula m.m. Detta går givetvis lite i perioder och det är inget jag gör hela tiden. Men så här till vår och sommar passar det perfekt. Jag tycker om mineralfoundations just för att man kan applicera dem lite lätt, eller lite mer för mer täckning, de håller oftast OK och är perfekt när man har lite bråttom.

Jag har en favorit i Bellápierre som jag skrivit om många gånger tidigare men tyvärr finns det ingen nyans som funkar för mig när jag är blek. Jag använder Cinnamon när jag fått lite solbränna. Eller när jag använt BUS ska jag nog säga för jag solar inte mitt ansikte mer än absolut nödvändigt. Har problem med pigmenteringar i mitt ansikte så jag vill ogärna att det ska bli värre.

Detta var nåt helt annat. Nu till denna foundation!🙂

Den beskrivs så här:

Silkeslen foundation gjord av finaste mineraler. Vårdar huden medan du använder den och ger samtidigt en viktlös, naturligt täckning. Innehåller allantoin som läker och lugnar en känslig hud.

Den passar alla hudtyper.

Ingredienser:

Mica, Boron Nitride, Silk Powder, Kaolin Clay, Silica, Allantoin, Carnauba Wax. Kan innehålla: Titanium Dioxide, Zink Oxide, Iron Oxides.

Innehåller inte nanopartiklar!

Jag valde att beställa prover på fyra stycken nyanser som alla är neutrala i tonen: Creme, Nougat, Latte och Honung.

Det finns även tre andra nyanser som är mer varma i tonen. Jag kan ha lite svårt för mineralfoundations som är för gula i tonen. Det ser smutsigt ut på min hud och det blir inte bra alls. En del foundations oxiderar dessutom på huden efter ett tag och blir då mörkare och det är något man får se upp med.

Jag har neutral ton i huden som blir mer varm på sommaren när jag får lite solbränna. Då är de lite gulare tonerna mer förlåtande. Min hud blir mer åt kalla hållet när jag blir blek. Även om jag fortfarande mest är neutral och inte rosa.


Såna här prover kan beställas för 10 kr styck. Jag tycker det är perfekt med såna här prover och det finns nästan alltid att beställa på mineralfoundations. Det är perfekt när man ska försöka lista ut vilken nyans som är bäst. Även om jag lärt mig ganska bra vad som funkar för mig så är det lite roligt att ändå se vilken skillnad det är mellan dem och hur de påminner om andra märken.

Denna information kan även vara till nytta för andra personer som vill testa denna.

Creme är en väldigt ljus ton som är väldigt neutral, varken för rosa eller för gul. En perfekt vinter nyans för mig! Använder man Bare minerals i nyansen Fair eller Tikei i nyansen P1 så är denna bästa valet skulle jag säga. Eller Lily Lolo China Doll.

Nougat är nästa nyans och den är lite mörkare i tonen än Creme men fortfarande neutral. Den passar den som kanske använder Tikei P2 (även om Nougat är något ljusare), den är lik Lily Lolo Blondie, och närmast Bare minerals Fairly Ligt (även om den är lite mer gul i tonen).

Latte är mörkare ändå och det är en perfekt nyans när man fått lite färg.

Honung är likvärdig med Bellapierres Cinnamon i nyansen. En bra sommarnyans! Bare minerlas Medium Beige är ganska nära.

Queens & Shadows mineralfoundation är inte alls helt matt, men den ger inte heller fullt lika mycket glow som Bellapierre. Den är som en ganska vanlig mineralfoundation. Kan man säga så? Ja men sådär precis lagom, varken för matt/platt eller för skimrande/glittrande.

Skulle jag beställa en fullstor burk så skulle det nog ändå bli i nyansen Nougat eftersom våren är här och jag hoppas på att få lite färg i ansiktet snart. Alternativt att blanda den lite med Creme just precis nu i början.

Just nu är dessa nedsatta och en burk kostar endast 156 kr! Normalpris är 195 kr. Det är en 30 g burk. Det finns även att köpa refill för 146 kr. Jag gillar att den är prisvärd och att det är ett svenskt märke. Det är alltid roligt. För mig är det inte jätte viktigt att det går att köpa i affärer, jag är van att köpa via internet. Men det är såklart en smaksak vad man tycker.

Ja just nu kan jag inte säga mycket mer än så här. Jag ska försöka testa den på huden här i helgen och se vad jag tycker om täckning, känsla på huden och kanske lite hållbarhet och så också. För mig är det svårt att ge ett riktigt omdöme efter kort tid utan jag vill testa en produkt lite längre och det kräver ett köp av en fullstor burk. Men det återstår att se vad jag tycker efter helgen. Så här långt känns det lovande!

Kommentera

