Vårkänslor

Solen skiner och det är inte undra på att man börjar få lite vårkänslor!

Min hud känns både blek och glåmig den här tiden på året. Visserligen är mina pigmentfläckar som bäst den här årstiden men när jag blir blek så syns gamla ärr och andra fläckar/märken desto bättre. De som är mer röda i färgen. Jag har kanske inte jätte mycket akneärr men jag har ändå en del fläckar och märken på min hud och den är långt ifrån jämn och fin i tonen.

Detta är ju något jag normalt snabbt åtgärdar med lite foundation. Så här på vintern föredrar jag flytande foundations eftersom de passar min lite torrare hy bättre och de ger något mer täckning än mineralfoundations (puder). Visst kan man bygga på täckning även med puder men jag tycker oftast inte det blir lika bra när jag är blek och måste använda en ljus färg på mineralerna. Det framhäver mina rynkor, fina linjer och porer mer än vad en flytande foundation gör.

Däremot på sommaren vill jag sällan använda en flytande foundation eftersom jag upplever den som lite tyngre på min hud, mer kladdig. Min hud blir fetare och jag vill ha något lättare, naturligare. Då är mineralfoundation (puder) ett utmärkt val. Även om det framhäver mina porer något mer än vad flytande foundations gör så är det något jag står ut med sommartid.

Hur som helst så skulle jag gärna vilja börja lite smått med någon gradvis BUS (brun utan sol) för att få en lite fräschare ton i ansiktet. Jag kommer självklart använda förra årets stora favorit Jergens! Den är underbar!

Även nu när solen börjar titta fram mer timmar av dygnet så känner jag att det är dags att satsa på något bra solskydd. Jag hittade ingen riktig favorit förra året. La Roche Posay blev tyvärr en besvikelse då den inte funkade för mig även om jag gillade att den hade så högt SPF. Jag testade även en från Cliniderm och den var väl OK men inte helt perfekt. Tror jag ska testa Peter Thomas Roth i år. Gillar hans andra produkter så jag tror det kan funka. Jag är inte speciellt känslig för solen på så vis att jag bränner mig lätt, däremot har jag ju problem med pigmentfläckar och det räcker att jag är i solen ett par minuter utan rätt solskydd för att de ska komma tillbaka i full styrka igen. Så jag får verkligen tänka mig för och undvika solen just i ansiktet så gott som det går. Men man kan ju inte heller sitta inne hela sommaren.😉

Kommentera

