Testat: Idun minerals mineralfoundation och bronzer

Jag passade på att köpa mig ett startkit från Idun Minerals nu när det fanns till förmånligt pris på Apoteket (499 kr). Har länge varit nyfiken på att testa så jag tyckte det var perfekt att slå till! Dessa produkter har annars ett värde på 1100 kr så det är ju riktigt bra!

Dels var det en mineralfoundation i nyansen SAGA (ljus neutral ton) och sen var det en bronzer i färgen Midsommar. Fick även med två borstar som jag gillar mycket. De är lagom täta, mjuka och fina. Bra kvalitet.

När jag testade denna första gången så gjorde jag det ihop med min Y0ngblood mineral primer som är min favorit under mineralfoundation.

Jag gjorde även en test i jämförelse med Bare minerals. Däremot är det jätte svårt för mig att fota ljusa foundations för de syns knappt på min hud och då vill inte kameran fokusera. Jag kan däremot säga att Bare minerals i nyansen ”Fair” är ganska nära Iduns nyans ”Saga”. På bilder syns faktiskt ingen skillnad alls. Däremot är kanske Idun något mer neutral i tonen vilket bara är positivt för mig. Fair är en lite mer rosa ton även om det inte är mycket.

Ingen av dem är en matt mineralfoundation. Bare minerals ger rejält med ”glow” till huden och det är många som inte riktigt gillar det men jag kan nog säga att jag tycker det handlar jätte mycket om appliceringsteknik och borste! För mig ger dessa båda foundations nästan exakt samma finish på min hud. Däremot tycker jag att Bare minerals täcker något bättre än Idun. Idun ville lägga sig lite mer i mina porer än vad Bare minerals gör. Nu vet jag inte om det bara var en slump, jag måste testa Idun mycket mer för att kunna ge en mer ordentlig recension.

Mina första intryck är inte direkt jätte ”wow”. Jag hade hoppats på något i klass med Bellá Pierre. För nyansen Saga (Idun) är perfekt för mig när jag är vinterblek.


Här ser man faktiskt att Saga lägger sig i mina porer något och att den inte döljer alla mina fläckar och skavanker. Jag brukar inte normalt behöva använda concealer på mina kinder så det är inget jag vill göra. Det går säkert att bygga upp täckningen något mer om man vill det. Dåliga bilder pga vintermörkret men jag kan uppdatera det här inlägget med bättre och fler bilder framöver. Här har jag Yougnblood mineral primer under och den brukar gå bra ihop med alla mineralfoundations. Kanske är Idun ett undantag?

Jag måste testa denna utan primer, med någon annan primer, med olika finishing puder etc. för att kunna säga vad jag egentligen tycker om den. Jag har bara inte haft tiden att testa tillräckligt mycket ännu. Så här vintertid blir det mer att jag använder flytande foundation.

Jag har även testat Iduns bronzer ”Midsommar”. Här syns den bredvid min stora favorit Bare minerals ”Healthy glow”. Denna har jag använt i flera år nu och är min stora favorit. Som syns här så är Midsommar en något mer brun/orange ton. På mig funkar såna nyanser bättre när jag är lite solbränd. Normalt föredrar jag mer rosabruna toner. Andra brukar se lite smutsiga ut på mig. Jag gillar inte heller när det blir för orange för jag tycker inte det ser naturligt och fint ut på mig och min hudton. Midsommar har inte riktigt lika mycket skimmer som Healthy glow och det är faktiskt en fördel som jag gillar.

Det är en riktigt bra bronzer, bra pigmentering och fin färg. Kommer nog bli en favorit i sommar tror jag! Mineral bronzers är ju väldigt dryga och räcker en evighet!

UPDATE:

Här är en annan bild på Idun mineralfoundation ”Saga”. Den täcker helt OK om man applicerar lite mer puder. Det är nästan på gränsen så att Saga är lite ljus för mig men den kan funka och den matchar min hals väldigt bra (som är blekare). Denna gång använde jag ingen primer.

Kommentera

