Testat: Maybelline Instant Age Rewind Eraser foundation

I januari skrev jag lite kort om Maybellines serie Age rewind. Nu tror jag att en del av dessa produkter fått nytt utseende eller att kanske inte heller alla släpps på den svenska marknaden. Jag hittade i alla fall Age Rewind The Eraser här i affären så jag köpte mig ett exemplar. Jag hittar den inte på svenska Maybellines hemsida så kanske är det en relativt ny produkt här i Sverige. Jag har inte så bra koll.

Men hur som helst, det här är en foundation med en inbyggd applikator. Denna foundation ska ”trolla bort” fina linjer och ojämnheter i huden. Den har även SPF 18 och ska även ha vårdande egenskaper för huden. Man ska se resultat efter 8 veckors användning. För mig är inte det en anledning att köpa en foundation. Jag använder ju andra hudvårdsprodukter för den anledningen.

Jag tror inte det finns jätte många färger på denna foundation men jag valde den ljusaste som fanns ”010 ivory”.

Appliceringen är egentligen inte jätte svår men jag föredrar egentligen att applicera min foundation med borste. Det är inte att resultatet blir dåligt med den här applikatorn utan det är mer att jag undrar hur pass hygieniskt det egentligen är? Den är annars mjuk och skön på huden och det går att få lagom mängd foundation så man inte slösar en massa. Man vrider på flaskan för att det ska komma upp foundation i applikatorn.

Finishen på denna foundation är riktigt fin, naturlig. Den smälter in i huden och faktiskt så tycker jag att mina porer och fina linjer döljs något (ungefär som med en bra primer). Det finns även en separat primer i Age Rewind serien så att kombinera dem båda är säkert ännu bättre. Färgmässigt så funkar nr 010 ivory bra på mig. Jag tyckte först den såg lite mörk ut när jag bara applicerade den på handen men den smälter in fint och den torkar lite halvmatt på huden. Inte alls puder-matt men den är inte heller ”glowy” eller kladdig/fet. Det är faktiskt en intressant formula.

Börja att klicka upp lite foundation och ta sen mer om det behövs. Det blir bara svårt att applicera om applikatorn är för täckt i foundation. Då glider det mest bara runt. Täckningen är inte jätte hög, men medel skulle jag nog säga. Den känns lätt och skön på huden. Har man många mörka fläckar, ärr, röda märken eller liknande så kommer det behövas en concealer i kombination med denna. Eller så gör man som jag brukar göra, applicerar lite mineralfounation ovanpå både för att göra min foundation mer hållbar men också för att få lite extra täckning.

Ljuset var lite olika när dessa bilder togs, så jag ser lite väl rosa ut på ”efter-bilden” men på riktigt är detta en bra match för mig och den är inte så rosa utan faktiskt ganska neutral men ljus.

Det finns även en Age Rewind concealer men jag vet inte om den finns i Sverige? Jag är nyfiken på den och jag ska försöka få tag i den vid tillfälle. Även om jag så får köpa den på Ebay eller liknande.

Jag har ganska dålig erfarenhet av såna här billigare foundations man kan köpa lite var som helst, men då och då dyker det ju faktiskt upp varianter som är riktigt bra. Jag kan nu inte uttala mig om hållbarheten på denna och inte heller om den gör att jag får finnar eller utslag. Men ett första intryck är ändå att den är bra! Perfekt för någon som har lite skavanker i huden som man vill göra mindre synliga. Förpackningen känns väl inte ”wow- superlyxig” men innehållet är faktiskt bättre än vad det kan se ut som vid första anblick.

Innehållet är 20 ml och den kostar ca 150 kr.

4 svar till “Testat: Maybelline Instant Age Rewind Eraser foundation

  1. Alicia 14 november 2011 kl. 6:22 e m

    sv: Tack för svaret! Har du fortsatt använda den och hur tycker du isåfall att den funkat under en längre period?

  2. tekla 2 januari 2014 kl. 11:31 e m

    Vilken affär hittade du den i ?

    • lulillan 19 januari 2014 kl. 1:04 e m

      Detta är ju länge sen, men jag har för mig jag sett den på typ ICA Maxi eller andra ställen där Maybelline säljs (HM, Lindex, Kicks m.m.). Vet inte om den finns kvar i sortimentet.

Kommentera

