Önskelista del 2: Mineralfoundations

Jag använder nog främst mineralfoundations på sommaren då jag vill ha en lättare make up. Jag har en favorit i Bellá Pierre i nyansen Cinnamon som passar mig bra när jag är lite solbränd. Tyvärr finns det ingen nyans som passar mig på vintern när jag är blek.

Jag har testat en hel drös med olika mineralfoundations och det är svårt att hitta den där perfekta. Både nyansmässigt och finish/känsla. En del är för torra och matta, andra är för glittriga och håller inte på huden. En del smälter liksom bort efter bara några timmar och det är ju inte så roligt. Och andra har inte tillräckligt hög täckning för mig. Eller så krävs det så mycket puder så det ser kakigt och fult ut.

Det finns många jag skulle vilja testa men här är ett par jag har valt ut den här gången!

Idun mineralfoundation

Denna foundation säljs på Apoteket, priset är 349 kr (9 gram) vilket är ganska normalt för mineralfoundation (tycker jag). Den nyans som jag tror skulle passa mig är Saga som är en ljus neutral ton.

Den ska ha en silkeslen och mjuk formula för en naturlig finish (inte pudrig). Den är vattenavvisande och är hållbar hela dagen. På många sätt låter den som en ”vanlig” mineralfoundation till egenskaperna. Det jag gillar extra mycket är just att den inte är pudrig utan mer krämig när den kommer i kontakt med huden. Jag gillar den typen av mineralfoundations allra bäst! Den innehåller inte talk, olja, silikon, parfym, bismuth eller konserveringsmedel  som t ex parabener.

Denna är dessutom varken matt eller jätte skimrig utan precis sådär lagom. Tyvärr verkar inte asken/burken vara jätte praktisk även om den är fin. Litet extra plus ändå för att det är ett svenskt märke.

Laura Mercier mineralfoundation

Denna återupptäckte jag efter testet i senaste Daisy Beauty! Var nyfiken på den för länge sen men sen glömde jag liksom bort att den fanns. För det finns verkligen många mineralmärken där ute!

Förpackningen på den här ser verkligen bra ut. Jag gillar den typen när inte allt rasar ut i locket när man reser eller liknande.

Priset är ca 375 kr (9.6 gram). Gillar att den har medium till hög täckning, att den ska hålla bra och ser naturlig ut på huden.

Soft Porcelain är kanske den ton jag skulle välja, det är en beige ivory för väldigt ljusa hudtoner. Den ser ganska neutral ut i tonen så den kan nog funka för mig. Den ser inte ut att vara åt det grå hållet utan ganska bra sådär.

Lancome Ageless minerale powder

Det som gör mig nyfiken på denna mineralfoundation är att den ska ”trolla bort” fina linjer, porer och liknande. Denna finns i 13 nyanser så det är något fler än Laura Merciers 7 och Iduns 6 nyanser. Däremot verkar denna vara mycket svårare att få tag på. Kanske är det så att den bara finns i USA?

Denna har en liknande förpackning som Laura Mercier så plus för det. Nackdelar då… den innehåller Bismuth Oxychloride vilket jag inte gillar jätte mycket. ID Bare minerals original formula innehåller också det. Det kan klia lite efter ett tag eller om man svettas lite grann. Oftast är det inget som stör mig jätte mycket men det är ändå synd när en produkt innehåller det eftersom många är känsliga mot det.

Priset är då $42 (295 kr) innehåller 10 gram.

Jag vet inte riktigt var jag ska lyckas få tag i det, och det är väl det som är den riktigt stora nackdelen😀

En liten ”bubblare” här är:

Everyday minerals

Ett märke som jag alltid varit nyfiken på. Det är en prisvärd mineralfoundation. Den finns i fyra olika formula för olika finish, täckning och hudtyper. Sånt tycker jag är bra även om det kan ta lite tid att hitta rätt.

Semi-matte är full-coverage satin finish för alla hudtyper, Matte är naturligt matt , full-coverage, alla hudtyper och shine-free! Sen finns det även IT som är perfekt matt med byggbar täckning för normal till fet hud. Original glo är ljusreflekterande, medium till full täckning, passar normal till torr hud bäst.

Jag skulle tro att semi-matte är den jag skulle gilla bäst, eller möjligen matte (om den inte är för pudrig/torr). Det finns sen en hel massa olika nyanser att välja bland. Här tror jag nästan det är bäst att beställa lite prover för att verkligen se de olika nyanserna. Kanske Fair Neutral eller Sandy Fair. De är båda neutrala i tonen och ljusa.

Ja vi får se, jag kommer mig aldrig för med att beställa fast man kan köpa ett prov-kit gratis (betalar bara frakten).

#####

Just nu lutar det mest åt att jag kommer testa antingen Idun eller Laura Mercier. Jag vet faktiskt inte vilken av dem jag tror jag kommer gilla bäst. Jag gillar även att applicera lite mineralfoundation ovanpå min flytande foundation för lite extra täckning och även ge en lite snyggare finish. Just nu i brist på annat så använder jag min ID bare minerals i nyansen fair. Den är väl OK men blir lite väl fet/glansig på mig. Den är ju också ganska skimrande eller hur man ska beskriva det.

Sen finns ju Lucy minerals för den som vill ha hög täckning. Jag älskar den, men tyvärr har jag svårt för nyanserna. Det blir inte riktigt bra på mig och det är jätte synd. Länge sen jag testade den nu så jag ska kanske ge den ett nytt försök!

2 svar till “Önskelista del 2: Mineralfoundations

  1. Anna 7 november 2011 kl. 2:45 e m

    Kan verkligen rekommendera Laura Merciers mineralfoundation. Naturligt resultat som ger en fin lyster, speciellt i kombination med deras Mineral Illuminating Powder i. Håller hela dagen och färgen ”real sand” passar perfekt för mig (är blond och rätt blek). Dock är den ju lite dyr.

Kommentera

